A kiszállítás fontos része az értékesítési folyamatnak, még akkor is, ha a webshopnak rendszerint nem sok ráhatása van arra, hogy milyen színvonalú szolgáltatásban van része a vásárlónak. A fogyasztók a webáruházzal azonosítják a szállítás színvonalát, ezért korántsem mindegy, hogy milyen cégekkel szerződünk, milyen opciókat kínálunk fel a vásárlóknak. Nem ritka, hogy a szállítási lehetőségek és az elérhető cégek szerint döntenek az érdeklődők egyik vagy másik webshop mellett. A fogyasztói visszajelzésekből vagy akár saját tapasztalatainkból is tudhatjuk, hogy melyek azok a bakik, amelyek azonnal eltántorítanak egy-egy szolgáltatótól. Cikkünkben ezeket vesszük most sorra.
1. Kiszámíthatatlanság
Az értesítő email-ben kapott intervallum betartása rendszerint sikerülni szokott. Tízperces késésért a legtöbben nem is panaszkodnak. Aki úton van egész nap, pontosan tudja, hogy a közlekedési viszonyok, a terelések, az útépítések és a változó forgalom nagymértékben befolyásolják az érkezés időpontját. Ha azonban a megadott napon nem sikerül eljutni a címre, vagy néhány órás késéssel történik az meg, akkor a minimum az elnézést kérése lenne. A megbízható cégek ezt email-ben is megteszik, ami ugyan szintén csak egy gesztus, de a megrendelőnek jól esik. Innentől fogva pedig a hiba elnézhetővé válik.
2. Sérült termékek
Az MPL kötelező opcióként történő feltüntetése mára nem csupán fikció. Szolgáltatótól függetlenül nagy hiba, ha a csomagokkal nem a szükséges körültekintéssel bánnak a futárok. Ugyan a törött termék már a csomagelosztás időszakában is előfordulhat, de bizonyos szolgáltatóknál gyakran látni, ahogy a dobozok dobálása sem megy ritkaságszámba. E tekintetben sokszor az sem tartja vissza a türelmetlen futárt, hogy a törékeny felirat megtalálható a dobozon. Ki az, aki a futár előtt ki szokta bontani a csomagot, meggyőződve a benne levők épségéről? Valljuk be, a legtöbben ezt nem tesszük meg. Utána pedig jöhet a reklamálás a webshopnál, ami rendszerint optimálisan csomagol, csak nincs felkészülve arra, hogy vandál módjára bánnak majd a csomaggal.
3. Unszimpatikus futár
Nem viszi fel az emeletre a csomagot? Előfordulhat. Ez még nem ördögtől való. A kommunikáción azonban sok múlik. Igaz ez a verbális és a non-verbális kommunikációra egyaránt. Ha úgy érkezik a futárcég alkalmazottja, mint aki most esett át egy foghúzáson, és még a köszönés is nehezére esik, azt nem veszi jó néven senki. A felesleges jópofáskodást éppen úgy nem szeretjük, mint azt, ha mogorva „szakember” érkezik a megrendeltekkel. A szimpátia relatív, de az alapvető kulturáltság iránti elvárás természetes igény.
4. Kapcsolattartási hiányosságok
Nem érkezik email a csomag útnak indításáról? Egyszer csak hív a futár, hogy ott az ajtóban a csomaggal? Ugyan a csomagpontok és az automaták minden korábbinál szélesebb kínálatban jelen vannak a hazai városokban, településeken, de szép számmal akadnak, akik mégis inkább a házhoz szállítás opciójával élnek. Joggal várja ugyanakkor el az ember, hogy már előző nap értesítést kapjon, hiszen még akkor sem tud mindig a futárra várni a megrendelő, ha aktuálisan nem jár be dolgozni, home office-ban van, vagy gyerkőccel otthon. Ugyan akadnak webshopok, amelyek nem bombáznak folyamatosan email-ekkel, de a kiszállítás megkezdéséről már előző nap célszerű információkkal ellátni a megrendelőt.
5. Indokolatlanul magas árak
Mindenhol áremelés tapasztalható. Ezen nem lepődik meg a fogyasztó. A szállítási költségekkel kapcsolatban az elmúlt évben észlelhettük, hogy magasabb lett az ingyenes kiszállításhoz szükséges rendelési érték. Az utánvétnek szintén plusz költsége van. Az viszont kérdéseket vet fel, amikor kisméretű csomagokat is több ezer forintos szállítási költséggel kínálnak. Az üzemanyagárak indokolhatják az emelést, de az indokolatlan magas összegek már a nézelődés szakaszában elrettentik a vásárlót, és valószínűleg más webshopnál keresi majd ugyanazt a terméket.