2024 november 14. csütörtök
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelem9,8%-kal csökkent az e-kereskedelem hazai forgalmának volumene

9,8%-kal csökkent az e-kereskedelem hazai forgalmának volumene

A KSH gyorsjelentése szerint a kiskereskedelmi forgalomból 10%-kos részesedést magáénak tudó csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 9,8%-kal csökkent. Mindez a jelenleg is tapasztaltak tükrében arra hívja fel a figyelmet, hogy várhatóan idén folytatódik a tavalyi tendencia, mely szerint csökken az online kereskedelem és az általa kínáltak iránti érdeklődés. A 2022 novemberére vonatkozó információk alapján elmondható, hogy helyzet rosszabb, mint azt az egyes e-kereskedelemben tevékenykedő cégek PR célú jelentései mutatják. 

Mindenről az élelmiszer infláció tehet?

Bár a pandémia időszakában soha nem látott magaslatokban szárnyaltak a webáruházak, ám ez a helyzet változóban van. A gazdasági környezet, az energiaválság, az üzemanyagárak alakulása mellett az élelmiszerárak tekintetében fokozottan megmutatkozó elszálló infláció is rányomja bélyegét a vásárlói döntések meghozatalára. 

Az elképesztő ütemben dráguló élelmiszerek forgalma már a harmadik negyedévben is 5-6%-kos visszaesést mutatott. A fogyasztók alapvetően kénytelenek átcsoportosítani jövedelmüket a hétköznapi megélhetést biztosító területekre. Mivel az élelmiszerek árai minden másnál nagyobb mértékben növekednek, így a fogyasztási szokások szintén jelentős változások mennek keresztül e tekintetben is.

Elektronikára és lakberendezésre is kevesebbet költ a magyar!

Az ársapkás élelmiszerek közül sok már hiánycikk-ként tartható számon, és a vonatkozó szabályozás ellenére is meggondolják az élelmiszerüzletek, hogy mennyit tartsanak az érintett termékekből. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem csupán az élelmiszerre költ kevesebbe a magyar, hanem a nagyértékű elektronikai termékek és a bútorok iránt is csökkent a kereslet. Hazánkban 40%-kal drágultak az élelmiszerek, ez pedig uniós viszonylatban is rendkívül magasnak számít. Magyarország jelenleg világszinten is benne van a 10 legnagyobb élelmiszerinflációt magáénak tudó országok között. A negatív lista pedig nyilvánvalóan arra mutat rá, hogy a fogyasztók egészen másként állnak hozzá a rendelkezésükre álló összegek elköltéséhez. 

Az Alza is megérzi az aktuális helyzetet, de nem mért ekkora csökkenést

Az ekerhirado.hu portálnak nyilatkozó Takács Csaba az Alza értékesítéseivel kapcsolatban azt tapasztalta, hogy a csökkenés jól látható. Bár eladási volumeneiket nem forintban értékelik, de ha a forintot veszik alapul, akkor csökkenés mértéke az aktuális KSH adatok körülbelül felével egyeznek meg. Tény tehát, hogy a magyar fronton a cseh webshop-óriás is megérzi a jelenlegi helyzetet. 

Kevésbé voltak vonzóak a tavalyi Black Friday ajánlatok

Az újévi jókívánságok közepette már sokan gondolták, hogy 2023-ban sem változik minden pozitív irányba. Már a karácsony előtti, Black Friday akciók uralta időszakban is bebizonyosodott, hogy az internetes kereskedelemben kevésbé vannak jelen a korábbi évekhez hasonló súlyú akciók. Várhatóan idén is csökkenő tendencia jelentkezik az online rendelések tekintetében. A háttérben nyilvánvalóan az élelmiszer áremelkedés, és az ezzel kapcsolatos kiszámíthatatlanság áll. 

A háztartások egyre növekvő fix költségekkel számolhatnak

A háztartások fix költségei az élelmiszerre fordított összegekből és a rezsi gyanánt kifizetettekből áll. Éppen ezek azok a tételek, amelyek drasztikusan megemelkedtek. Ha még hozzávesszük az üzemanyagárak alakulását, akkor egyértelmű a fogyasztási visszaesés háttere. A horror infláció következtében a reálbérek szintén visszaesnek, és ezen a minimálbér emelése sem segít. A drágulás egyébként várhatóan nem áll meg a következő hónapokban sem, így a fixnek számító kiadásokon túl a legtöbben meggondolják majd, hogy költenek-e a szokásaiknak megfelelő webshopok ajánlataira. 

A KSH éves viszonylatban növekvő értékesítési volumenről számol be

A KSH információi szerint 2022. január-novemberben az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelem forgalmának volumene 6,4%-kal emelkedett. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem 0,8%-kal csökkent, a nem élelmiszer kiskereskedelemben 6,6, az üzemanyag-kiskereskedelemben 26,2%-kal nőtt az értékesítés volumene. 

Mindebben a tartalékolás iránti igény éppen úgy szerepet játszhatott, mint az, hogy a további drágulást megelőzve igyekeznek a fogyasztók még az elérhetőbb áron fogyasztani – amíg tudnak. 

Várkonyi Balázs: az eMag optimistán tekint a jövőbe

Az Ekerhirado.hu-nak nyilatkozó Várkonyi Balázs, az eMAG igazgatótanácsának elnöke is úgy véli, hogy a hazai vásárlói szokások változása egyértelműen tetten érhető. Az érdeklődők több időt töltenek az oldalon, körültekintően válogatnak, átnézik a termékadatlapokat. A tudatos vásárlást az is alátámasztja, hogy 2022 második negyedévében a white label, vagyis a saját márkás termékek előtérbe kerültek, tulajdonképpen termékkategóriától függetlenül. A 2023-as évre pozitívan tekint a szakértő, s bár az elektronikai cikkek piacán további csökkenésre számít, de a napi fogyasztási cikkekkel összefüggésben optimista. 

„A nehezített pálya ellenére optimista vagyok, akár azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a hazai online kereskedők 2023-ban tovább bővüljenek.” 

Nem véletlen a pozitív hozzáállás, ugyanis Várkonyi Balázs tapasztalatai is azt mutatják, hogy még mindig nagy népszerűségnek örvend az online vásárlás, méghozzá az árak összehasonlíthatósága és így a leginkább kedvező ajánlat kiválaszthatósága miatt. 

A fogyasztók online vásárlásaikat is visszaszorítják

 A kiskereskedelmi forgalom a KSH adatai szerint már nemcsak stagnál, hanem a korábbi növekedő trend helyett egyértelműen visszaesni látszik. Ebben az üzemanyag árakkal összefüggésben növekedő kiszállítási költségemelkedés is szerepet játszik. Már most megfigyelhető, hogy a korábban alkalmazott, ingyenes szállításhoz szükséges rendelési érték sok webáruházban megemelkedett. Az áremelkedés természetesen az e-kereskedelem világát sem kerülte el, és a beszerzési árak szintén nem könnyítik meg a helyzetet és az áremelkedés visszaszorítását. A 2022 novemberi adatok szerint az élelmiszer kereskedelmet 6,3 %, a nem élelmiszer kereskedelmet 2,3% csökkenés jellemezte, és ez az egyébként is recesszióban levő piacon nem sok jót ígér a jövőre nézve. 

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb