Azon már meg sem lepődünk, ha októberben adventi dekorációkkal találkozunk az üzletekben. Tény az is, hogy nem idén szembesül a magyar először a már november elején megjelenő Black Friday akciókkal. A leárazások és kampányok esetén különösen fontos a tudatos vásárlói magatartás. Ezt a körültekintést támogatja idén a Gazdasági Versenyhivatal tájékoztató videóival.
Az árak összehasonlítása fontosabb, mint hinnéd!
Az e-kereskedelemben még mindig a karácsonyi előtti időszak számít a leginkább zsúfoltnak. Az ilyenkor elérhető kedvezményeknek köszönhetően a vásárlók jelentősen nagyobb számban választják az online rendelést, ráadásul költéseiket is megnövelik az említett hetekben. Fogyasztói szempontból azonban kiemelt jelentőséggel bír a tudatosság, ezt pedig a GVH is igyekszik előtérbe helyezni a közösségi oldalain elérhető minivideókkal és tájékoztató kampányaival. Fontos tudni, hogy a szezonális akciókat sem szabad készpénznek venni, és az árak összehasonlítása ilyenkor is sokat segíthet a megfelelő döntések meghozatalában.
Árjáték
A GVH arra hívja fel a figyelmet, hogy vásárlás előtt az eredeti árhoz képest elérhető megtakarításra éppen úgy célszerű ügyelni, mint arra, mennyiért lehet hozzájutni a kiszemelt termékekhez más webáruházakban. Nem ritka, hogy míg bizonyos termékek árai csökkennek, addig másokét indokolatlanul felárazzák. Ha nem ismeri az ember a márkát, akkor valószínűleg a normális árakkal sincs tisztában. A csalódások és a túlköltekezés elkerülése végett az összehasonlítás nélkülözhetetlen.
A járulékos költségek nagyon megdobhatják a végösszeget
Nem csupán az árak érdemelnek figyelmet, hanem az olyan járulékos költségek is, mint például a szállítás, az utánvét. Ha ezek jelentősen megdobják a kiadást, vagy a korábbiakhoz képest megemelkedett az ingyenes szállításhoz szükséges rendelési összeg, akkor könnyen lehet, hogy már nem is olyan jó üzlet a dolog.
A GVH támogatja a jogkövető magatartást
A GVH természetesen a fogyasztók mellett a vállalkozásoknak is igyekszik segítséget nyújtani. A jogsértések elkerüléséhez ugyanis arra szintén szükség van, hogy a webáruházat üzemeltető tisztában legyen a vonatkozó jogszabályokkal.
A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan idén is fokozottan ügyel a karácsony előtti időszakban az esetleges jogsértésekre, a piaci jelzésekre. A tapasztalatok alapján elmondható, hogy már tavaly is több népszerű webáruháznál talált versenyt torzító jogsértést, jogellenes akciózási gyakorlatot.
A fogyasztók a GVH honlapján részletes információkat találhatnak arról, hogyan érvényesíthetik jogaikat, hova érdemes fordulniuk, milyen esetekben célszerű a GHV segítségét kérni, és mikor tud más szerv eljárni az ügyükben. A Black Friday akciók ma már hétről-hétre újabb kedvezményes lehetőségeket kínálnak, ám a tudatos fogyasztói magatartás sokat segíthet abban, hogy a kiadások a kívánt szinten maradjanak, és ne érezzük becsapva sem magunkat.