A Gazdasági Versenyhivatal a hazai online ruha- és cipőkereskedelem területét vette ezúttal górcső alá. Egyszerre 3, az online kereskedelem világában ismert céggel szemben is vizsgálat indult. A cél nem más, mint az árak egyértelmű feltüntetésére történő figyelemfelhívás.
A CCC, az Answear és az About You valószínűleg nem cseng ismeretlenül a hazai vásárlók számára. A magyar, lengyel, illetve német üzemeltetővel szemben indult vizsgálat szerint feltehetően jogsértő módon tüntetik fel az akciósként hirdetett termékek árát. A következetlen és követhetetlen ármegjelölés során különböző árakat jelenítenek meg eredeti/korábbi árként, így a vásárlók nem, vagy csak nehezen tudják a kedvezmény tényleges mértékét meghatározni. Miért fontos ez a fogyasztók védelmének érdekében? Egyértelműen a tudatos vásárlói döntés meghozatalának lehetőségéről, valamint annak csorbításáról van szó.
Sürgető jellegű tájékoztatás? Ez is jogsértő lehet!
Mint kiderült, az About You valószínűleg a termék elérhetőségével kapcsolatos, sürgető jellegű tájékoztatással igyekszik vásárlásra ösztönözni az érdeklődőket. Ez az eljárás szintén jogsértőnek minősülhet. Nem ritka, hogy a webáruházak a kosárba helyezett termékek vagy a meghirdetett akciók végéhez közeledve tájékoztatnak. Ez azonban nem ugyanaz, mint azok a sürgető jellegű információk, amelyek nem a tudatos fogyasztói döntést szolgálják, hanem sokkal inkább a vásárlást sürgetik.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kedvezmények, akciók mértékének valós ismertetése a fogyasztók szempontjából jogos elvárás, hiszen így tudják összehasonlítani a korábbi és a jelenlegi árakat, s ennek függvényében döntést hozni. Uniós szinten is létezik fogyasztóvédelmi jogalkotási csomag, amely a hazai e-kereskedelem résztvevőinek figyelmét arra hívja fel, hogy az árakat egyértelműbben ajánlott feltüntetni. A GVH már tavaly tájékoztató videós anyaggal is segítette a kereskedők munkáját. A gyakorlati példákon keresztül azt igyekezett érzékeltetni, hogy milyen a jogszerű akciózási gyakorlat, és milyen megoldásokat javasolt elkerülni. Ez utóbbiak az induló eljárások és az esetleges bírságok tekintetében is kerülendők.
Ha csak az árkedvezmény benyomásának keltése a cél…
A Gazdasági Versenyhivatal azon az állásponton van, hogy egyes kereskedők könnyű haszonra törekedve trükközni próbálnak. Az árkedvezmény benyomását keltik, ám valójában nem az aktuális versenykörülmények között tevékenykednek, hanem megtévesztik a vásárlókat.
2022 május 28. óta a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra vonatkozóan új szabályozás lépett életbe. Az e-kereskedőknek az elmúlt 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat és a kedvezményes árat kell feltüntetniük. A vonatkozó ismeretek hiányából, vagy szándékosan mindig előfordulnak olyan webáruházak, amelyek ezt nem a megfelelő módon értelmezik. Bár a GVH már számos tájékoztató anyaggal igyekezett közérthető információkat eljuttatni az illetékesekhez, de a gyakorlatban még mindig nem mindig érvényesülnek ezek.
Nem ritka, hogy fiktív, valójában soha nem alkalmazott árat tüntetnek fel korábbi árként, ezzel megzavarva a fogyasztókat. A felsorolt 2 áron túl gyakran egyszerre van jelen a termék árazásakor az eredeti ár, a kedvezményes ár, az akciós ár, és az árkedvezményes kuponár. Ember legyen a talpán, aki ezek között kiigazodik, és ténylegesen átlátja, hogy mekkora kedvezményben részesülhet vásárlóként. A tapasztalatok azt mutatják, hogy mindez sokszor csak manipuláció, és tényleges árkedvezényről szó sincs.
CCC, az Answear és az About You: egyelőre nincs konkrét jogsértés megállapítva
Fontos tény, hogy a versenyfelügyeleti eljárás indítása még nem jelenti automatikusan azt, hogy a feltüntetett cégek jogsértést követtek el. Az eljárás arra szolgál, hogy az esetleges jogsértés bizonyíthatósága meginduljon. Erre 3 hónap áll a hatóság rendelkezésére, ami legfeljebb 2 hónappal meghosszabbítható.