Már az alapvető marketing ismeretek között is szerepel az a tény, hogy a sikeres eladáshoz a célcsoport ismerete nélkülözhetetlen. A weboldal stílusa, hangvétele, tartalmi felépítése esetében sincs ez másként. Az igazán sikeres webáruházak üzemeltetői, vagy éppen a megbízott kommunikációs ügynökségek jól tudják, hogy ha a fogyasztó helyébe képzelik magukat, úgy eredményesebb marketing koncepció alapján dolgozhatnak. Minél több információval rendelkeznek az ún. buyer personáról, annál nagyobb az esélye annak, hogy a potenciális vásárlókhoz ténylegesen elérjenek.
Az életkor általában döntő tényező, viszont érdemes tisztában lenni azzal, hogy a generációk egymást követő folyamatával a fogyasztói réteg jellemzői is változnak. Ahhoz tehát, hogy sikerüljön újraértelmezni a területet, és mindig naprakészek lehessünk a célcsoport preferenciáival kapcsolatban, leginkább a generációk ismerete a lényeges.
Generációk, elvárások, anyagiak és intelligencia
Gondoljunk csak arra, hogy nagyszüleink milyen szempontok mentén vásárolnak, és mit tartanak fontosnak a mai tizenévesek! Ugye, hogy elképesztő szakadék tátong az igények, az elvárások és megéltek között? Az életben szerzett tapasztalatok és a vásárlással összefüggő élmények egyaránt hatással vannak arra, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben ki miként áll hozzá az elképesztő árukínálathoz. A 60 felettiek leginkább eligazodni is csak nehezen tudnak, a huszonévesek viszont pontosan tudják, hogy mit akarnak és hol keressék azt. Természetesen a generációkon belül is különféle csoportok állíthatók fel, leginkább az értelmi és érzelmi intelligencia függvényében, ami alapvetően határozza meg az anyagi lehetőségeket és a vásárlási szokásokat.
A biztonságra törekvők
A nagyszüleink korosztálya talán a legkevésbé jól körülhatárolható csoport. Életkortól függően azonban könnyen lehet, hogy az online vásárlást is előszeretettel választják, még akkor is, ha kevésbé jól értenek a modern technológiához, mint unokáik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nélkülözést is megélt emberek az impulzív vásárlások helyett a megfontoltságot és a kiszámítható megoldásokat kedvelik. Éppen a megélt tapasztalataikból adódóan az érzelmekre ható marketing stratégiák kevésbé hozzák a vártakat, esetükben a megbízhatóság mind a minőség, mind a cég tekintetében nélkülözhetetlen.
A korosztály adottságai, egészségügyi állapota az egyszerűségre törekvést, a weboldal áttekinthetőségét és a jól látható betűméretet követeli meg. A fiatalos, tegező nyelvhasználat helyett a hagyományos vevő-vásárló kapcsolat kialakítása legyen a cél.
A tudatos boomerek
A boomer korosztály már nem élte át a világháború borzalmait, s ez preferenciáik alakulásakor is lényegesnek bizonyul. Tény ugyanakkor, hogy még mindig kevésbé nyitottak az ide tartozók az érzelmi manipulációra. Ugyan a jó ajánlatokat meghallgatják, esetleg ki is használják, de a tudatos fogyasztói döntések még mindig közelebb állnak hozzájuk, s ez az online piactéren sincs másként.
X-generáció: alkalmazkodóképesség és önállóság
A közösségi média és az egyéni tapasztalatok fontos szereppel bírnak a generáció vásárlási szokásait illetően. Az online rendelés mellett az X-generáció tagjai is előszeretettel választják az offline megoldásokat, de a jó ajánlatokat weben sem szívesen hagyják ki. Az 1960 és 1979 között születetteknek az önállóan meghozott döntések éppen úgy fontosak, mint az, hogy a kedvező árakért akár korábbi berögződéseiket is feladják, és nyissanak az újdonságok irányába.
Az Y-generáció tudatosan működik
A csoportba tartozók 1980 és 2000 között születtek, tehát a világháló és az informatika már kifejezetten közel áll hozzájuk. Vásárlásaikat tudatosan intézik, szeretnek utánanézni annak, amit kiszemeltek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy leginkább a részletes és hiteles termékleírásokkal, valamint a tényleges információtartalommal rendelkező blog cikkekkel kerülhetünk közel hozzájuk. Önállóan gondolkodnak, talán kicsit önzők is akkor, ha fogyasztásról van szó.
A Z-generáció megszerzése igazi kihívást jelent!
Az 1990-es évek végén születettek tulajdonképpen egyészen gyermekkoruktól kezdve az online világban mozognak. Számukra már nem újdonság a webes rendelés, a közösségi média a kommunikáció és a véleménycsere elsőszámú platformja, a szöveges tartalmak helyett pedig egyértelműen a videós megoldásokat részesítik előnyben. A gyors, könnyen emészthető információkat keresik, gyakran éppen a hozzájuk szóló influencerek személyében. A népszerű, a tartalom szempontjából is megbízható véleményvezérekkel történő reklámozás tehát egy ideális opció lehet akkor, ha a célcsoport a Z-generáció köréből kerül ki. Esetükben az érzelmekre hatás helyett inkább érdemes azokat megkeresni, akiknek adnak a véleményére és megbíznak az értékítéletében.