A hazai online kereskedők már hónapok óra nem nézik jó szemmel a Temu rohamos térhódítását. A tényleges értékesítési visszaesés az offline piacon is tetten érhető. A tengerentúlon a gigawebshop elsősorban az Amazont igyekszik letaszítani trónjáról, s most úgy tűnik, ez a cél nincs is olyan messze. Az Egyesült Államokban a napi aktív felhasználók számának növekedésében a Temu már megelőzte az Amazont.
Kedvező árak vagy gyors kiszállítás?
A növekedés nemcsak megjelenik itt-ott, hanem arról van szó, hogy 2022. szeptemberje és 2024 januárja között 51, 4 millióval növekedett a Temu ügyfelek száma. Az Amazon ugyanebben az időszakban 2,6 millió fogyasztót veszített. Annak ellenére igaz ez, hogy a két óriáscég alapvetően más és más fogyasztói csoportokat szólít meg. Az Amazon kedvelőinek a gyors és megbízható szállítás éppen olyan fontos, mint a Prime szolgáltatás. Ezzel szemben a Temu a tengerentúlon is a kevésbé tehetős rétegeket célozza meg, nem kis sikerrel. A fogyasztói csoport a gyors kiszállításról hajlandó lemondani azért cserébe, hogy kifejezetten olcsón juthasson hozzá a termékekhez. A minőség tekintetében változók a tapasztalatok, tehát ami a Temun többe kerül, az minőségben is jobbat ad. A Temu is jól látja, hogy a minőségi javulás további milliókat vonzhat be, elorozva az Amazon vásárlóinak további részét.
Az alacsony árak egyértelműen fontosabbak a magyarnak, mint a gyors kiszállítás
Hazánkban a Temu rendelőinek nem probléma, hogy a csomag megérkezésére 5-10 munkanapot kell várni. A tapasztalatok szerint a megbízhatósággal sincs gond, ugyanis minden megrendelt termék a csomagban szokott lenni, még ha a csomagolás hagy is maga után némi kívánnivalót. Ez is az olcsóságot lehetővé tevő tényező. A cipők leginkább nejlontasakban érkeznek, hasonlóan a ruhákhoz és sok más termékhez. Ha nem mindegy az embernek, hogy a szállítás, a csomagolás tekintetében mekkora ökológiai lábnyomot hagy maga után, akkor a Temu helyett mindenképpen érdemes más beszerzési mód után nézni. Amennyiben az alacsony árak, és a sok esetben nem is rossz minőség a cél, s ezért hajlandó a fogyasztó akár két hetet is várni, akkor már is elég indok szól a kínai óriás mellett.
A hazai e-kereskedelemre kifejtett hatás már más kérdés. Ha nem is minden szektorra igaz, de sokan tapasztalják, hogy a Temu bizony itthon is egyre nagyobb szeletet hasít magának a piaci tortából. Sőt, mint már sokszor írtuk, az offline kereskedelemben is visszaesések láthatók, például a ruházati, vagy a kedvező áron ékszereket kínáló üzletekben. A Temuval sok esetben lehetetlen felvenni a versenyt a hazai adójogi szabályozás következtében.