A hazai webshopok már egy ideje problémaként élik meg, ha az utánvétes csomagot a megrendelő egyszerűen nem veszi át. Ez a csomagpontos átvétel esetén különösen gyakran előfordul. Ugyan az utánvétes vásárlások mindössze 1-5 százalékát érinti mindez, de ha a vonatkozó anyagiak szempontjából vizsgáljuk, akkor ez akár 3-4 ezer forintos költséget is jelenthet csomagonként a webáruház számára. Nemcsak a szállítást kell ugyanis kifizetnie, hanem a csomagfeladásra fordított élőmunka költségeit is.
Egy ideig még lemondható lenne a rendelés!
Előfordulhat, hogy jobb ajánlatot talál a megrendelő, vagy egyszerűen okafogyottá válik a rendelés. Erre azonban megvannak a megfelelő kommunikációs csatornák, így a csomag útnak indítását megelőzően még rendszerint lemondható a rendelés. A plusz kiadások akkor jelentkeznek, ha fogyasztó semmilyen módon nem jelzi, hogy már nincsen szüksége a megrendeltekre.
„A webáruházak kilencven-egynéhány százaléka pontosan értesíti a fogyasztót, hogy „ma át fogom adni a futárnak a csomagot, holnap ott lesz”, majd a futártól is érkezik mindenféle értesítés” – magyarázta az InfoRádióban Zabari István, az E-Commerce Hungary alelnöke.
Még mindig a legnépszerűbb fizetési forma az utánvét!
A tapasztalatok azt mutatják, hogy még mindig sokan választják az utánvét opciót a fizetésnél. Az előre utalás gyakran csak akkor kerül szóba, ha az utánvétért jelentősebb összeget számol fel a webshop. Míg 300 forintot még általában nem érez meg a fogyasztó, addig az 500 forintos plusz költség az utánvétért már inkább elgondolkoztatja. A hazánkban is egyre népszerűbb Temu ugyan kizárólag az előre fizetés opciót kínálja, de ennek ellenére minden korábbinál többen döntenek mellette a kedvező árak apropóján.
Az Utánvét Ellenőr már monitorozza a fogyasztókat
Alapvetően tehát több szempont befolyásolja, hogy bevállalja-e az előre utalást a vevő, vagy inkább a minden szempontból kényelmesnek érzett utánvétes fizetés előnyeivel élne. Kevesen vannak tisztában azzal a fogyasztói oldalról, hogy az Utánvét Ellenőr névre hallgató program már 1300 webáruházban segíti a kereskedőket kockázataik csökkentésében. A korábbi vásárlások alapján ugyanis ellenőrizhető, hogy a fogyasztó átveszi-e az utánvétes csomagjait, vagy ha nem, milyen arányban teszi ezt. Ennek vizsgálata után lehetséges az újabb utánvétes megrendelést leadni. Megrendelőként tehát megfontolandó a jövőben, hogy miként állunk hozzá az utánvéttel kiegyenlített számlákhoz és a csomagfelvételhez.