2024 október 9. szerda
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelemCsökkentett áron lehet csak eladni a visszárut elállás után?

Csökkentett áron lehet csak eladni a visszárut elállás után? [Ecommerce Heti Kettes leirat]

A mai témáink webshop üzemeltetői csoportokban felmerült témák. Az egyik az, hogy egy téves állásfoglalás jött ki a kormányhivatal valamelyik tagjától arra vonatkozóan, hogy az elállás során visszavett árukat csak értékcsökkenten lehet értékesíteni. A másik témánk pedig egy tegnapi hír, hogy a Boxy-hoz igazolt a Pelenka.hu.

[ez a cikk a 2023. február 1-i Ecommerce Heti Kettes adásának szerkesztett leirata]

1. Csökkentett áron kell értékesíteni a webshopokban az elállás után visszajött árucikkeket?

Ormós Zoltán: – Az első témával kapcsolatosan [Csányi]Zoli, mindjárt fel is teszem neked a kérdést, miután elmondtam a jogi helyzetet, hogy ti hogyan kezelitek az elállás során visszavett árukat. A jogi helyzet viszont nagyon egyszerű, tehát téves azt mondani, hogy a Zoli például visszavettél egy olyan terméket, ami csomagolásában bontatlanul érkezett hozzád vissza, és te ezt újraértékesíted, nem helyes azt mondani, hogy ezt köteles vagy értékcsökkentett áron adni. Annyit esetleg lehet mondani, főleg miután kibontott termékről lenne szó, azt mondani, hogy ez egy már elállás során, tehát visszáruként megérkezett áru, és ezt már valaki esetleg kibontotta vagy használta, ha nem bontotta ki, tehát egy zárt csomagolásban jön vissza hozzád, mint egy zokni, akkor ezt nem kell közölnöd. De amennyiben kibontották, vagy esetleg használhatták, akkor azt természetesen a fogyasztó tájékoztatására, a részletes és pontos tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségek miatt ezt meg kell tenned. Nézzük meg a gyakorlatban hogy zajlik ez Zoli, tehát a Dressánál ti hogyan kezelitek a vísszárukat, milyen lehetséges bemenetek és kimenetek vannak a visszavonulásra? Tehát hogy kapod vissza, és hogy használod fel?

Csányi Zoltán: – Igen, többféle változat van. Ugye alapvetően a Dressánál meglehetősen sok fehérneműt forgalmazunk, sőt ugye a mainstream az nálunk azért a fehérnemű, és a fehérneműt az egészségügyi okokból nem cseréljük. Tehát az ott nagyon precíz, pontos mérettáblázatok vannak. Ott cserére lehetőség nincs, tehát ott visszaszállítás esetén, tehát ott nincs elállási lehetőség. Gyakorlatilag belőjük a terméket, segítünk a méretkiválasztásban, és utána, hogyha az véletlenül is hordva volt, és úgynevezett testnedvekkel érintkezett, akkor ott elállásra már nincs tovább lehetőség. Ez a fehérnemű, de ugye ezen kívül számos más termékkategóriában van jelen a dressz, a táskákban, zoknikban, felsőruházatban és egyebekben. Itt vagy pólóban például, vagy nagyon erősek vagyunk pólóban, sokfajta pólót forgalmazunk. Pólónál szokott megjelenni az ugye, hogy valaki kimossa a pólót, és hát összement, hát persze, mert nem harminc fokon mostuk, hanem ami kifért, szárítógép. Ugye most már mindenhol van szárítógép, és hát a makacsabb hőfokon való mosás és a szárítógép az kikészíti ezeket a termékeket. És akkor elindul egyfajta felvesszük panaszként, és meglátjuk, hogy hova fog kifutni. Többfajta kimenete van ennek is. Van, aki utólag már akkor mégsem akar elállni, vagy mást kér, vagy levásárolja, stb. visszaküldi. A lényeg az, hogy ha egy ilyen kimosott póló, vagy ilyen ruházat jön, ami viselve volt, és ki is volt mosva, és ugye mosószer, rögzítőszer, minden bőven érkezik belőle. Azokat mi elkülönítjük, mert mi rendszeresen adományozunk a Máltai Szeretetszolgálatnak, és ezeket adományként egy külön dobozba gyűjtjük, amikor az megtelik, akkor eljuttatjuk a Máltai Szeretetszolgálatnak. Ez a mi a felsőruházat. És ahogy említetted, például a zokniknál megtörténik, hogy valaki benézte a méretet, ki se bontotta ugyan, hogy visszajön. Azt mi nem értékcsökkentettként, hanem azt ugye az nem volt használatban, tehát ez a nulla perces használat, vagy ugye pontosan hol vannak itt a pontok. Tehát azt mi nem használatként könyveljük el, hanem hogy nem volt használva. Úgy, ahogy bemész a boltba, és megfogsz egy zoknit vagy Levi’s farmert és megnézed, felpróbálod.

Ormós Zoltán: – Igen, tehát üzenjük azoknak a kedves webshop üzemeltetőknek, akik hozzánk fordultak, hogy az Ecommerce Heti Kettesben ezt a témát beszéljük meg. Nem vagytok kötelesek értékcsökkentett áron kínálni. Szabadon, mert az ár megállítása úgy is szabad. Természetesen, hogyha a használat egy bizonyos mértéket meghalad, tehát a bolti kipróbálási mértéknél több, tehát mondjuk valaki tényleg tizenhárom napig caplatott egy bakancsban föl-le a Magas-tátrában mondjuk, akkor természetesen ezt fel kell tüntetned, ezt jelölni kell. Ez a normál kipróbálási, minimál történethez képest így van, ez nem olyan termék, mint ami vadonatúj. Tehát ennyit tudunk segíteni.

 

2. A Boxyhoz igazolt a Pelenka.hu

Ormós Zoltán: Második témánk pedig nagyon érdekes, hogy a fulfillment szolgáltatások egyre nagyobb szerepet játszanak a webshop üzemeltetők életében. Egy tegnapi hírünk volt, hogy a fullfriment szolgáltatóhoz igazolt a pelenka.hu Csereklei Zoliék a Boxy-hoz mentek. Ugye nagyon érdekes, hogy ugye elmondják, hogy több százezer megrendelésük van. Az itt található a cikkben, ami az Ekerhíradóban jelent meg, ugye ekerhirado.hu, hogy több százezer megrendelésük miatt fontos, hogy a vásárlói élmény és a kiszolgálás, a munkafolyamatok kiszervezése gyakorlatilag egy szükséglet volt a cégen belül, és a növekedési stratégiájukban is számítanak a fulfillment szolgáltatójukra, a Boxyra. Csereklei Zoli még azt is nyilatkozta, hogy az egyre nagyobb vásárlóbázis miatt és a folyamatos növekedés és a jobb kiszolgálások miatt olyan szakmai partnerre van szükség, aki ezt maradéktalanul meg tudja valósítani, és ezért oda igazoltak. Itt látható is, ahogy a Boxy vezérigazgatójával Zoliék aláírják a szerződést. Zoli, téged kérdeznélek, ugye tudom, hogy azt nagyon jól tudom, hogy te nem vagy egyértelműen a kiszervezésnek a híve minden szempontból. Te hol látod azt, hogy eljöhet a Dressa életében az a pont, amikor azt mondod, hogy kiszervezed a logisztikát, vagy te mindenképpen maradsz annál, hogy egyre nagyobb, szebb raktárat építesz magadnak?

Csányi Zoltán: – Hát most éppen az utolsóban vagyunk, mert éppen az új és szebb raktárba most költöztünk be. Gyakorlatilag a két ünnep között kezdtük el, és január első két hetében végeztünk, és most már az új, saját logisztikai raktárunkból megy a kiszolgálás, amivel nagyon sok időt és egyebet takarítottunk meg, egészen egyszerűen csomagonként nagyjából olyan 40 lépéssel kevesebb van most, ami azt jelenti, hogy száz csomagra vetítve, az négyezer lépés a kollégáknak, ami mínusz, ami ugye hatékonyabb, és ez rövidíti a logisztikai utakat. De komolyra fordítva a szót, ez egy nagyon nagy kérdés, tehát ez egy cég életében egy óriási kérdés, különösen egy webáruház életében ez egy hatalmas kérdés, mert túl azon, hogy tudunk vevőket szerezni, mert ügyesek vagyunk, marketingben, vagy egyebet tudtunk elkövetni, vagy nagyon jó termékünk van, és nagyon akarja a piac a termékünket. Ez egy dolog. Miután ránk ömlik a nagy mennyiségű rendelés, akkor annak a kezelése, azaz a logisztikai kihívás, ami ugye nemcsak a kiszállítást érti maga, vagy jelenti, hanem a beszállítást is. Tehát, hogy be is kell, hogy érkezzen a raktárba, vagy elő is kell, hogy gyártódjon az a termék. Például a Dressa termék a számos termék ugye itt gyártódik közelben. Tehát annak a beszállítása, a betárazás és a kitárazás az, ami ugye elkészítjük a csomagot és elindítjuk a vevőhöz. Tehát ezeknek a folyamatoknak a kiszervezése. Ugye ez nagy kihívás egy cég számára. És most az idén húsz éves dressz kapcsán nem is volt más lehetőség, tehát nekünk az evolúciónk úgy hozta, hogy ezt így kellett építenünk, tehát nem volt más opció, mert nem léteztek fulfillment szolgáltatók. Mostanában jelentek meg ugye, mindössze 4-5 éve, és egészen az elmúlt, talán a 22-es év volt az, amikor a mainstreambe bekerült a fulfillment, és sokat beszéltünk, és beszélünk róla, és még fogunk is, mert ugyanis nem egyértelmű a válasz. Ez minden webshop, minden termékkategória, mindenkinek a saját döntése, nagyon nehéz döntés, ugyanis bármennyire is kecsegtető a fullfilmen, azért az nem lesz olcsó. Tehát ahogy ugyanis ott van egyfajta csomagkiszállítási díj, de azok a munkák, amiket neked otthon el kell végezned a saját területeden, azt úgymond helyetted elvégzik, de annak a díját majd a számlán meg fog jelenni. És gyakorlatilag ugye itt akkor van gond, ilyenkor mindig eszembe jut az Alandónak a története, a sztorija, hogyha valaki olvasta, magyar nyelven is megjelent két éve, abban pont benne van, hogy nem az Alandrnak, bocsánat, az Aposznak, akit anno az Avazon megvett. A 2000-es évek elején még, amikor Amerikában fellendülőben volt az elkereskedelem, hogy ők ugye kiszervezték a logisztikájukat, és majdnem megbicsaklott emiatt a cég, mert a kiszervezett logisztikai cég nem tudta magát felskálázni, ahogy a webáruház tolta oda át a rendeléseket, és 80-100 kilométerre volt ez a központ. Autóba ültek, átmentek, megnézték, hogy mégis mi van, miért nem megy a kiszolgálás. És hát azért nem, mert a bevételezéssel voltak még elfoglalva, kint álltak az udvaron százával a raklapok a rengeteg cipővel, mert lassan vételezték be az ő tempójuk alapján, ahogy ők tudták, és nem tudták magukat felskálázni. A rendelések meg ugye ömlöttek, mert nagyon jól marketingeztek. Tehát a logisztika, az, hogy leszerződünk egy céggel, és úgy gondoljuk, hogy a mi terhelésünket tudni fogja. Ez valószínű, igen, így van, de hogyha sok ilyen cég ugrik be, vagy te egy Black Friday-en, egy Black Friday-en, a fulfillment szolgáltatónak is kihívás az, hogy ezt megtegye. Ettől függetlenül zárszóként azért azt mondom, hogy én is folyamatosan figyelem azt, hogy milyen lehetőségek vannak a fulfillment, de hol tudunk itt mi Dressával megjelenni, vagy hol lenne itt a Dressának valahol az optimum, mert nyilván nekünk nagyon sok termékünk van, és azt mind betárazni egy bérelt raktárba, ha már van sajátunk, akkor az úgy nem is jó. Tehát valamilyen hibrid megoldás elképzelhető, hogy beköszön a Dressa életébe az elkövetkező években. Egyelőre most a saját logisztikai raktárunknak az optimalizálásán dolgozunk, és ez is egy nagyon izgalmas feladat, ha valaki egy kicsit LEAN könyveket, egyebet olvas, nagyon-nagyon sok mindent lehet ezzel javítani, mint ahogy említettem, a negyven lépés oda-vissza rendelésenként, ez most megszűnt, és ez egy nagy aha-élmény és egy nagy segítség a munkatársaimnak.

Ormós Zoltán: – Köszönjük szépen Csányi Zoltánnak, aki itt most a dressa.hu tulajdonosaként és vezetőjeként beszélt, hogy elmondta a véleményét a fulfillment szolgáltatásokról. Ez volt az Ecommerce Heti Kettes mai adása. Két fontos hírünk volt: az egyik az, hogy nem feltétlenül kell értékcsökkentett áron kínálni, újra eladnod az elállás után visszavett termékeket, illetve megbeszéltük azt a tegnapi hírt, hogy a pelenka.hu a Boxy-hoz igazolt, és ennek kapcsán beszélgettünk a fulfillmentről. Jövő héten újra Ecommerce Heti Kettes.
CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb