A vásárlási szokások fordultak egy nagyot az elmúlt időszakban. Az energiaválság, az egyre növekvő árak és az inflációs értékek mellett a dráguló hitelek egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a háztartások átrendezték a fogyasztással kapcsolatos értékrendjüket. Ez az online rendelés világát sem hagyta érintetlenül, ám a gyakori akcióknak, az ingyenes szállítási lehetőségeknek és a webshopok kínálta kedvező ajánlatoknak köszönhetően jelentős csökkentéstől nem tartanak a kínálati oldal szereplői. Ugyanakkor igenis megérezni a változásokat, a tudatosság egyre nagyobb szereppel bír a vásárlói döntések meghozatalakor.
A népszerű termékkategóriák nem sokat változtak!
Az üzletekben az elektronikai cikkek és a bútorok iránti kereslet egyértelműen visszaesést mutatott a téli hónapokban, az online népszerű termékkategóriák azonban nem sokat változtak. A ruházati és az egészségmegőrzéshez kapcsolódó termékek továbbra is vezetik a népszerűségi listát. Főként a nők keresik ezeket a termékeket. Bár a pandémia lecsengése és bizonyos készítmények kiszállíthatósága éppen az ellenkező hatást kellett volna, hogy magával hozza, mégis sokan keresik a vitaminokat, étrend-kiegészítőket, gyógyászati eszközöket.
Kuponok, akciós napok, hírlevelek
A tudatos online vásárlás egészen újszerű élményként kínálkozik. Az akciós ajánlatok kihasználása és a kuponkódok alkalmazása iránt mind nagyobb érdeklődés mutatkozik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy gyakran az ilyen lehetőségekre várnak a vásárlók, és ha a hírlevélben, vagy a közösségi médiában hírt kapnak akár az egynapos akciókról, ingyenes szállításról, akkor előszeretettel élnek a kedvező lehetőséggel.
Egyre keresettebb a csomagautomatás szállítás
Az ingyenes szállításhoz szükséges összeghatár elérése is cél lett a vásárlók körében, hiszen az igencsak megemelkedett szállítási költségeket a legtöbben szívesen elkerülnék. Apropó, szállítás! A csomagpontok iránti érdeklődés az egyre inkább szaporodó automatákkal társul, ami igencsak kedvező találkozása a keresletnek és a kínálatnak.
Nem csak az ár miatt kedvelt a rugalmas kiszállítás
A futárcégek és a csomagszállítással foglalkozó szolgáltatók hazánkban egyre több helyen vannak jelen csomagautomatáikkal. Az elmúlt hónapokban különösen gyorsan szaporodtak meg a telepített automaták, amelyek gyakran olyan frekventált helyeken is megjelentek, mint a kórházak, a piacok és a népszerű üzletek környéke. A bevásárlás részévé vált az aktuálisan kiszállított csomag átvétele, mely utóbbira tulajdonképpen a nap bármely időszakában sort lehet keríteni. Ez a fajta rugalmasság a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében átlag feletti arányban lényeges.
A tapasztalatok szerint minden második online vásárló hagyott már abba rendelés leadást azért, mert az általa preferált szállítási mód nem szerepelt a lehetőségek között. A téma tehát fontosabb a tudatos vásárlással összefüggésben, mint azt sokáig gondolták a szakemberek. Természetesen nem elhanyagolható tényező az sem, hogy az automatás szállítás akár jelentősen olcsóbb is lehet, mint a házhoz szállítás.
Árak összehasonlítása, szállítási költségek kalkulálása
Nemcsak az árak összehasonlításával foglalkozó oldalak keresettek, hanem a Google is gyakran választott módja annak, hogy más webshopok áraival sikerüljön egybevetni a kiszemelt webshop ajánlatait. Sokszor előfordul, hogy jelentős árkülönbség nem adódik, ám a szállítással kapcsolatban már nagyobb az eltérés – akár az ingyenes szállításhoz szükséges rendelési összeg tekintetében. Nem mindegy az sem, hogy milyen kínálattal rendelkezik egy webáruház. Ha ugyanis több szükséges terméket is sikerülhet egyetlen helyről beszerezni, és a korrekt árak is adottak, akkor inkább választja ezt a vásárló, mint a több helyről rendelgetést. Még mindig nagyon jó ár szükséges ahhoz, hogy az egy rendelésen belül leadottak több időpontban történő, külön-külön leszállítását tolerálják a vásárlók.
Egyértelmű tehát, hogy a tudatosság az árakon túl a kényelemre is kiterjed, és az sem elhanyagolható, hogy milyen vásárlói élményben van része a fogyasztónak. Ezek összessége pedig nyilvánvaló, hogy arról dönt, visszatérő vásárló válik-e az első rendelését leadóból.