Megfizethető árak és megbízható minőség. A recept adott, ám az összetevőket mégsem tudják sokan a megfelelő módon felhasználni az eredményes piaci jelenlét érdekében. Igen, egy sornyi külső tényező is befolyásolja azt, hogy mennyire jön össze a dolog. Ahány webáruház, annyiféle stratégia, és a fogyasztók is legalább ilyen széles skálán vannak jelen az online kiskereskedelemben. Cikkünkben annak járunk utána, jelenleg mit néz meg elsőként a potenciális vásárló, és mi alapján hozza meg fogyasztói döntését.
1. A szállítási költség az áraknál is fontosabb?
A kicsit is tudatosan gondolkodó vásárló elsőként a szállítási feltételekkel ismerkedik meg, még mielőtt jobban belemerülne a webáruház ajánlataiba. Könnyen lehet, hogy nincsen ingyenes szállításra jogosító értékhatár, vagy hiányzik a számára fontos csomagautomatás átvételi lehetőség. A szállítást hajlamosak vagyunk félvállról venni, ugyanakkor igencsak döntő tényezőnek számít. Ez alól talán az az egyetlen kivétel adódik, ha a webshop a piaci viszonyokhoz képest meglepően jó árakkal dolgozik, vagy időszakos akciók keretein belül teszi ezt. Ilyenkor hajlandó a fogyasztó eltekinteni a kiszállítási költségektől. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az elmúlt másfél évben a szállítási díjak igencsak megemelkedtek.
2. Az a bizonyos ár-érték arány
Az életkor és a jövedelmi viszonyok egyaránt meghatározzák, hogy milyen árkategóriában gondolkodik a vásárló. A Temu ékes mintapéldája annak, hogy az olcsó termékekre igenis nagy szükség van, még akkor is, ha azok időnként a minőség tekintetében hagynak maguk után némi kívánnivalót. Fillérekért nem fogunk prémiumkategóriás termékeket kapni, ezzel érdemes tisztában lenni. Ugyanakkor ahány kedvelője van a kínai gigacégeknek, legalább annyi ellenzőjük is. Sokan vannak, akik nem szívesen kísérleteznének, és az online vásárlás világában is biztosra mennének. Itt kerül képbe az ár-érték arányban megfelelő termék. Az ilyenek mellett akár a szállítási költségek jelentette plusz kiadás is jelentőségét veszítheti a vásárlói döntés meghozatalakor.
3. Az árak összehasonlítására nem mindig van idő
Az online vásárlás egyik nagy előnye, hogy a kiszemelten túl, sok más webshopnál és árak összehasonlításával foglalkozó oldalon nézhetünk utána a termékeknek. A weboldal-független fórumokon és csoportokban további információkhoz juthatunk egy-egy új márka, vagy számunkra újdonságnak számító termék beszerzése előtt. Természetesen akkor, ha van időnk ezen az úton végigmenni. A mai kor embere ugyan tisztában van ezekkel a lehetőségekkel, de sokszor inkább saját pénztárcájához mérten hozza meg fogyasztói döntését. Időszűkében maximum a termék árszínvonalának néz utána egy-két kattintással, de mélyebbre a legtöbben nem merülnek a témában.
4. A termékleírás fontosabb, mint hinnénk
Mit lehet írni egy tusfürdőről, vagy egy elméletben mindenki által ismert és egyértelmű étrend-kiegészítőről? Igen, valóban utána lehet nézni a termékeknek más weboldalakon, de fogyasztói szemmel könnyen lehet, hogy akkor ott is marad az ember, ahol részletes információkat kap egy témával, vagy éppen a választani kívánt termékkel kapcsolatban. Tudatos fogyasztóként a fiatal korosztály egyre nagyobb hangsúlyt helyez az összetevőkre, de generációtól függetlenül fontosak a méretek, a használati útmutató, a termék által nyújtott előnyök és javaslatok.
5. Áttekinthető weboldal, emocionális hatások
SEO szakiknak és marketing tanácsadóknak felesleges is említeni, hiszen a naprakész tudást és a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségeket kihasználva igény szerint alakíthatók a weboldal jellemzői, annak tartalma és a keresőoptimalizálással összefüggő tulajdonságai. Fogyasztói szemmel ebből a legtöbben annyit látnak, hogy egyszerűen használható-e az oldal, gyorsan rá lehet-e találni rajta a szállítási módokra és a keresett információkra. Gyakori hiba, hogy a csomagpontok, automaták kiválasztásakor a térképes kereső lassan, vagy egyáltalán nem nyílik meg. A mai korban a reszponzív webdesing fontosságára sem feltétlenül kellene felhívni a figyelmet, holott még mindig találkozhatunk olyan webshopokkal, amelyek nehézkesen használhatók például okostelefonon keresztül. A színek, funkciók és design összhangja akár döntő tényező is lehet a fogyasztó maradását illetően. Az a bizonyos első benyomás a webáruházak tekintetében is figyelmet érdemel.