Az év végéhez közeledve már rendszerint kijönnek az aktuális jogszabály-változások, ezekre pedig érdemes időben felkészülni. Webáruház üzemeltetőként jelenleg elsősorban a fogyasztóvédelmi törvény változásai érdemelnek figyelmet. Az újítások miatt az Általános Szerződési Feltételek szabályzata mindenképpen módosításra szorul majd.
A fogyasztók kifogástalan tájékoztatása alapvető követelmény. A panaszkezelés módja és a békéltető testületi eljárások egyaránt kiemelt jelentőséggel bírnak. Milyen módosításokkal kell számolni 2024. január 1-jétől? Mire figyeljünk fokozottan annak érdekében, hogy a jogszabályoknak megfelelő legyen az ÁSZF?
Az online meghallgatás mindkét félnek kényelmes
A békéltető testületi meghallgatásokkal összefüggésben az online úton történő lebonyolítás kerül fókuszba. Ezzel az értékes idő megspórolható, ráadásul a fogyasztóknak és a webáruházaknak is kényelmes, költséghatékony megoldásnak ígérkezik az előnyben részesített módszer. Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy a fogyasztó egyéni igénye szerint továbbra is sor kerülhet a személyes meghallgatásra. Szigorú előírások vonatkoznak az online meghallgatásra. Ha személyes jelenlét nélkül történik a folyamat, akkor a meghallgatásra kerülő személynek igazolnia kell személyazonosságát.
Mi az a kötelező alávetés?
A vonatkozó jogszabályban új elemként jelenik meg a kötelező alávetés fogalma. Arról van szó esetében, hogy ha az ügyérték nem haladja meg a 200 ezer forintot, akkor is a webáruházra nézve kötelezést tartalmazó határozat hozható. Ehhez nem szükséges a vállalkozás nélküli alávetési nyilatkozat megtétele, viszont a fogyasztó kérelmének megalapozottnak kell lennie. Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Ha a webáruház tehát nem tesz eleget a határozatban foglaltaknak, akkor a fogyasztó kérheti a bíróságtól, hogy a határozathoz végrehajtási záradék társuljon, vagyis azonnal végrehajthatóvá válik a határozat.
Cél a hatékonyabb területi átszervezés
A hatékonyság nem mást jelent, mint azt, hogy a jelenlegi 20 békéltető testület helyett mindössze 8 működik majd. Amennyiben szükségesnek látják, akkor a nem megyeszékhely megyei jogú városban is tarthatnak személyes meghallgatást. Alapvetően azonban az online meghallgatás irányába mozdul a tendencia, ismételten az egyszerűséget és a hatékonyságot szolgálva.
Ki viseli a költségeket?
Hasonlóan más eljárásokhoz, amennyiben kötelezést tartalmaz a határozat, a vállalkozásnak kell a felmerülő költségeket viselni. A cégnek akkor nem kell költséget fizetni, ha a fogyasztó kérelmét elutasítják. Ekkor a felek viselik saját költségeiket.
Új kötelezettség a végrehajtással kapcsolatban
Új kötelezettség is megjelenik, mely alapján 15 napon belül visszajelzést kell küldenie a vállalkozásnak a döntés végrehajtásáról. Ha ez nem történik meg, akkor fogyasztóvédelmi bírság kiszabására van lehetőség.
Fontos tehát, hogy a 2024-től megújult jogszabályi feltételeknek minden webáruház eleget tegyen, és szükség esetén a kötelezettséget előíró határozatban foglaltakat is maradéktalanul kövesse.