A Szőnyeg galéria Kft. 21 hónapig, tulajdonképpen szinte teljes működése alatt végkiárusítással igyekezett vásárlásra ösztönözni az érdeklődőket. Ezzel a fogyasztókat megtévesztette, amit a Gazdasági Versenyhivatal 25 millió forintos bírsággal „jutalmazott”.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat 21 hónapon át
A cég kézi csomózású keleti szőnyegek értékesítésével foglalkozott, Budapesten üzletet, országszerte pedig webáruházat üzemeltetett. Országos rádióadókon és a legnagyobb kereskedelmi televíziókban is reklámozta termékeit, méghozzá a fogyasztókat megtévesztő módon. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megállapítására a Gazdasági Versenyhivatal eljárása után került sor. A vizsgálat során kiderült, hogy sem a piacelsőséget, sem a meghirdetett termékválasztékot nem tudta alátámasztani, ilyen módon több szempontból is megsértette a vonatkozó jogszabályokat.
Megtévesztő üzenetek, nem alátámasztható végkiárusítás
A Szőnyeg galéria Kft. „Több, mint 30 000 keleti és perzsa szőnyeggel rendelkezünk” állításával megtévesztette a fogyasztókat, és ez a „különleges árkedvezmények” hirdetésekor sem történt máshogy. A vállalkozás továbbá azt is valótlanul állította, hogy a későbbiekben már nem lesznek elérhetők termékei, ugyanis fel kíván hagyni tevékenységével. A gyakorlatban ez a végkiárusítás 21 hónapon keresztül tartott, tehát folyamatosan abban a hitben tartotta a fogyasztókat, hogy az utolsó lehetőségeik vannak jelenleg a vásárlásra. A végkiárusítás meghirdetése 2020 szeptemberétől egészen 2022 májusáig tartott. A korlátozottan elérhető akciókról üzeneteket küldött olyan vásárlásra ösztönző kijelentésekkel, mint „Most vagy soha!”, valamint „Garantáltan egyedi lehetőség!”
Árufeltöltés végkiárusítás ellenére
A televíziós reklámokban még visszaszámlálással is társult mindez, miközben jelentős árukészlet-feltöltések történtek, tehát végkiárusításról szó nem volt. A fogyasztókat sürgető kijelentéseket követően is elérhetők voltak a termékek, sokszor még nagyobb akciókat kínálva. Az üzletviteli gyakorlat merőben ellentmondott a hirdetésekben szereplő információknak.
Önként lemondtak a jogorvoslatról
A Versenytanács vizsgálata alapján kiderült, hogy a szőnyegkereskedés hatalmas összegeket fordított a tisztességtelen reklámozásra, gyakorlatilag teljes működési ideje alatt. Bár a cég együttműködő volt, s ezt a GVH figyelembe vette. A Szőnyeg galéria Kft. ugyanis nem vitatta a hatóság álláspontját, és a jogorvoslatról is önként lemondott. A 25 millió forintos bírság tehát minden szempontból jogosnak bizonyult.