A nyári időszakban szinte kikerülhetetlenek a szállásfoglalással foglalkozó weboldalak. Bár a Booking évekig nagy népszerűségnek örvendett, de az elmúlt években megváltozott valami. A korábbi jogsértésekkel kapcsolatban jelenleg 382,5 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal a vállalkozást. A szállásfoglalási platform jogsértő kommunikációs gyakorlatot folytatott, és a pszichés befolyásolás sem állt távol tőle.
Ingyenes lemondhatóság, de milyen áron?
A Booking.com B.V-vel szemben a GVH még 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárást. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat feltárására kerültsor az eljárás során. A tapasztalatok azt mutatták, hogy az ingyenes lemondhatóságként hirdetett előny csak időben korlátozottan volt igénybe vehető, ráadásul az árak is magasabbak voltak az olyan szálláshelyeknél, ahol ingyenesen lemondható foglalás társult szolgáltatásként.
Pszichés nyomásgyakorlás, nehézkes Szép kártya elfogadás
A Booking továbbá sürgető jellegű tájékoztatásokkal vezette félre a fogyasztókat, akik ebből azt szűrhették le, hogy egy kifejezetten népszerű szálláshelyről van szó a nagy kereslet apropóján. Ez kimerítette a pszichés nyomásgyakorlás fogalmát. Tény továbbá, hogy a Szép-kártyás fizetési opció megjelenítésekor sem a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően járt el.
A Booking nem tette eleget a követelményeknek
Mindennek az lett a következménye, hogy a GVH 2020 áprilisában 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki, és arra kötelezte, hogy a jogsértések megszüntetését igazolja a Versenyhatóság felé. Mivel a GVH a kötelezettségek teljesítését minden alkalommal ellenőrzi, ezért a Booking is számíthatott volna erre. Ettől függetlenül az utóvizsgálati eljárásban az derült ki, hogy nem teljesítette az előírásban foglalt kötelezettségeket. Tény ugyan, hogy csökkentette a sürgető üzenetek számát, de egészen 2024. február 26-ig még mindig használt olyan üzeneteket, mint például a „hasonló nem foglalható”. Az ingyenes lemondhatóságra való figyelemfelhívás továbbra is kereskedelmi gyakorlata részét képezte, egészen 2024. április 26-ig. Sőt, a gyakorlatból kiderült, hogy a magyar fogyasztókat kifejezetten hátrányos helyzetbe hozta. Mint kiderült, kivezette az olcsóbb, és a foglaló elvesztésével járó ajánlatokat a hazai piacról.
A huzamos ideig fennálló jogsértés ára 382,5 milliárd forint
A GVH eljárásának végső szakaszában ugyan megváltoztatta a kereskedelmi gyakorlatát, de mivel a jogsértések sokáig fenn álltak, ezért az utóvizsgálati eljárás keretén belül összesen 382,5 milliárd forintos bírságot kapott a globális vállalat. A témával kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatal ismételten felhívja a vállalkozások figyelmét arra, hogy a kötelezettségek nem teljesítése esetén további bírságokra számíthatnak, és a visszacsatolás, az utólagos ellenőrzés sem fog elmaradni a hatóság részéről.
A nemzetközi szálláshely-közvetítők egyik leginkább meghatározója a Booking.com, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával összefüggésben pedig a Versenyhivatal az utóbbi időben fokozott figyelmet fordított a hasonló szolgáltatók piacán ellenőrzésére. Az árparitásos szerződési feltételek kivezetése végül megtörtént az iparágban, és a Booking.com is törölte e klauzulák alkalmazását 2024. július 1-jétől.
A GVH arra hívja fel a családok és utazni vágyók figyelmét, hogy minden esetben körültekintően válasszanak a szálláshelyek közül, és minden részletre kiterjedően tájékozódjanak a foglalás előtt. A sürgető üzenetek és az impulzusfoglalások helyett az árajánlatok összehasonlítása és a megfelelő időben történő foglalás biztos feltétele a későbbi elégedettségnek.