2024 május 23. csütörtök
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelemGVH: Célkeresztben a TikTok működése

GVH: Célkeresztben a TikTok működése

A TikTok világát valószínűleg senkinek sem kell bemutatni. A videómegosztó közösségi szolgáltatásnak hazánkban is elképesztő számú felhasználója van, közöttük természetesen gyermekek is szép számban vannak. Nem véletlen hogy a Gazdasági Versenyhivatal egy sor intézkedés végrehajtását vállalta, amelyeknek köszönhetően a TikTok kommunikációja javítható és a platform használói tudatosabb döntéseket hozhatnak. 

Cél a megfelelő tájékoztatás az adatkezelésről

Az Egyesült Államokban bejegyzett, kínai tulajdonú szolgáltató tevékenységével kapcsolatban még 2020-ban indított vizsgálatot a GVH. A cél a volt, hogy az adatkezelésről és az adatok felhasználásáról a jóhiszeműség és a tisztesség alapelvének megfelelően tájékoztassa a platform a felhasználókat. Sajnos a gyakorlatban ez nem így valósult meg, melynek következtében vizsgálat, eljárás indult, majd ez egy kötelezettségvállalással zárult. A Gazdasági Versenyhivatal nem állapított meg jogsértést, a Tiktok Technology Lt. önkéntesen vállalta a kötelezettségeket. 

20% reklámkorlátozás

A hazai TikTok felhasználók gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy miként kezeli a videómegosztó óriás adataikat. Legyen szó akár a feltöltői, akár a nézői oldalról, a tudatos döntések meghozatalához átlátható és egyértelmű szabályozásra van szükség. Ennek jegyében a TikTok információs célú Adatközpont létrehozását vállalta. A gyermekek védelmének érdekében a szülői felügyelet és az egyéb, gyermeket védő beállítások népszerűsítését is fókuszba helyezi a jövőben a cég. A reklámok mennyiségének mérséklésének érdekében a TikTok 20% reklám korlát alkalmazását vállalta. 

Létrejött az információs célú Adatközpont

A GVH hatására a TikTok világszerte létrehoz egy központosított online Adatvédelmi központot, tehát egyértelműen állítható, hogy a hazai versenyhivatal intézkedéseinek globális hatása is lesz, és világszerte érzékelik majd az eredményeket a felhasználók. A cég hazai kerekasztal-beszélgetéseket szervez az egyéni szakértők és a magyarországi civil szervezetek bevonásával. A kiskorúak biztonsága és a TikTok működése kerülnek majd a középpontba, ezekről bővebb információt nyújtva minden felhasználónak. A GVH utóvizsgálat keretei között ellenőrzi majd, hogy a cég által vállaltak mennyire valósulnak meg a gyakorlatban, és továbbra is betartja-e a vonatkozó jogszabályokban foglaltakat. 

Gyermekvédelem az online platformokon

A gyermekek, a családok, a beteg és az idős emberek védelme fokozott odafigyelésnek örvendett az elmúlt években a Gazdasági Versenyhivatal részéről. A fókuszban elsősorban azok a nagy technológiai vállalkozások voltak, akiknek működését igen nehéz megkerülni napjainkban. Az elmúlt évek gyakorlata alapján elmondható, hogy a Google, a PayPal számára versenykorrekciós kötelezettségeket írt elő a GVH. Ezzel szemben az Apple és a Booking.com esetében bírság megfizetésére kötelezték a cégeket. A  Viber jelenleg is vizsgálat alatt áll, a Microsofttal szemben pedig eljárás indult, amely szerint a mesterséges intelligencián alapuló chat funkció működéséről nem szolgáltat elegendő információt a cégóriás a felhasználók felé. 

Nagy eredménynek könyvelheti el a hazai versenyhatóság, hogy az Európai Bizottságot segítve, a digitális piacokról szóló jogszabály betartását támogató munkacsoportban is részt vesz nemzetközi szinten a célirányos feladatokban.

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb