Az elmúlt évek igencsak kihívás elé állították az e-kereskedelmi szektort. A pandémia időszakában komoly fellendülést tapasztalhattunk, ettől pedig a fogyasztói szokások megváltozását, az online rendelés irányába terelődést prognosztizálták többen. Ebbe szólt bele az infláció, az energiaválság és a reálbérek csökkenése. Míg bizonyos szektorokban egyértelműen csökkenő érdeklődés mutatkozott, addig a webes kiskereskedelem alapvetően nem érzékelt jelentős kiesést. Az irány inkább a tudatos vásárlás irányába mozdult. De miként hat a vásárlók szokásaira a világpolitika? Egyáltalán befolyásolja a fogyasztói döntések meghozatalát az, mi történik határainkon kívül?
Nem mindenki látja az összefüggéseket
A tapasztalatok azt mutatják, hogy leginkább végzettségtől és érdeklődési körtől függ, ki mennyire van tisztábban a világban zajló eseményekkel, átlátja-e az összefüggéseket. A média egy részében zajló propaganda képes jelentősen ferdíteni a valóságot, így nyitott gondolkodás, értelmi intelligencia szükséges ahhoz, hogy szűrők nélkül vedd észre, mi zajlik körülöttünk. A tények persze magukért beszélnek, és az Ukrajnából, majd az Izraelből érkező hírek minden jóérzésű embert szörnyülködéssel és egyúttal félelemmel töltenek el. Ez a félelem az, ami befolyásolhatja a megszokott fogyasztói döntéseket.
Csökkenő fogyasztási trendek?
Félelem. Az érzés nem ismeretlen a mai kor embere számára. Sokan éreztük a Covid-19 kitörése után, és akár óránként frissítettük a hírportálokat az új információkért. A helyzet a vakcinázás után sem sokat javult, ugyanis mindig hozott a holnap olyan eseményeket, amelyekről nem gondoltuk volna, hogy életünkben még előfordulhatnak. A háború közelsége sokakat arra ösztönöz, hogy más szempontból szemléljék életüket. A felesleges költések azonban nem csupán a világban zajló agresszió és az áldozatokkal szembeni szolidaritás miatt húzódtak vissza.
Főszerepben a tudatos fogyasztói döntések
Egyértelmű, hogy a hazai gazdasági és inflációs környezet sem kedvez a luxusberuházásoknak és az extra kiadásoknak. Legalábbis a lakosság jelentős részére igaz ez a megállapítás. Az átgondolt döntések az online rendelés világára is igaz. A gyakorlatban az ingyenes szállítás kihasználásának érdekében a ritkább, de magasabb összegű megrendelések kerülnek főszerepbe. A külföldi, de itthon is magyar nyelven értékesítő webáruházak töretlen népszerűségnek örvendenek. A kedvező áron elérhető termékek, az akciós ajánlatok gyakran arra sarkallják a fogyasztókat, hogy a pandémia időszakához hasonlóan „betárazzanak” egy-egy termékcsoportból, ezzel hosszútávon takarékoskodást elérve. Természetesen ennek lehetősége a háztartások likviditásától is függ.
Alapvetően elmondható, hogy a kipattanó háborús konfliktusok és az ezekkel járó bizonytalanság takarékoskodásra ösztönözi a fogyasztókat. A kedvezményes lehetőségek kihasználása viszont épp ellenkező irányban éri el hatását. A háztartások fizetőképessége és az infláció tovagyűrűzése a jövőben mindenképpen meghatározza majd, hogy milyen trendek érvényesülnek az online kiskereskedelemben.