Kényszermunka, adathalászat, silány minőség – Az elmúlt hónapokban számos kritikát olvashattunk a TEMU-val szemben. A kérdés még mindig az, ami korábban volt. Vajon lehetőség van-e a jog eszközeivel szabályozni a kínai gigacég tevékenységét, ezzel megvédve a hazai e-kereskedőket a már most kristálytisztán látható veszteségtől? Könnyen lehet, hogy a helyzet kiforrja magát, és idővel a jelenlegi kereslet visszaesik majd. De tényleg minden csoda három napig tart, vagy erre még várni kell?
A PDD Holdings Írországba telepítette központját, a bejegyzésre pedig Bostonban került sor. Az amerikai Kongresszus képviselői azonban ettől nem enyhültek, és kényszermunkával előállított termékek forgalmazásával vádolják a TEMUT, s mint ilyeneket az USA törvényei szerint nem lenne szabad ott árulni.
Vámmentes import, de meddig?
Úgy tűnik, a német kormány ingerküszöbét is elérte a kínai óriás. Tervben van a Németországba bekerülő csomagok fokozott ellenőrzése. A vámmentes import is átgondolást igényel, hiszen ez az, amiben a TEMU meg tudja kerülni a jogszabályokat. Az Európai Unióban ugyanis csak a 160 eurónál nagyobb értékű csomagok után kell a teljes importvámot megfizetni.
Mi a helyzet nálunk?
A hamis márkajelzés, az akár veszélyes játékok, a gyorsan elromló elektronikai cikkek és a poliészter ruházati termékek kevésnek bizonyulnak a rendelések megtorpanásához. Nem véletlen, hogy az offline és az online piacon is látható visszaesést éreznek a hazai kereskedők. Úgy tűnik tehát, hogy a magyar még mindig szívesen kísérletezik az olcsó kínai termékekkel. Mindegy, ha nincs magyar nyelvű tájékoztató, utána kell nézni, hogy egyáltalán hogyan használható egy-egy termék, az árak még mindig döntők a vásárlásnál. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felsoroltakon túl számos hasznos, praktikus és minőségben is megfelelő terméket kínál a gigashop, éppen ezért sokan vannak úgy vele, hogy vásárlás előtt körülnéznek a TEMU-n, hátha van a beszerezni kívántaknak olcsóbb alternatívája.
Működőképes a reklámhadjárat?
A TEMU által erre költött összegek arra utalnak, hogy mindent bevetnek a piac uralásáért. Az USA vonatkozó szervének mérései alapján tavaly 1,7 milliárd dollár ment el a TEMU-vásárlók bevonzására. Egyes előrejelzések szerint ez az összeg idén akár hárommilliárd dollár is lehet. Mint korábbi cikkünkben már említettük, a TEMU és a Shein együttesen naponta 600 ezer csomagot szállít az USA-ba Kínából. A légiszállítás jelentős igénybevétele további költségnek számít, hiszen ez alapvető a rövid szállítási határidők tartásához.
Meddig maradunk a TEMU bűvöletében?
Elsősorban addig, amíg az alacsony árak és az ingyenes szállítás tart. A marketingre költött összegek és a néha megdöbbentően olcsó termékek viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy ez talán tényleg nem tartható az örökkévalóságig. A fogyasztók még mindig messze több időt töltenek az oldalon, mint más kínai óriásnál, ráadásul a személyre szabott ajánlatok, a villámakciók és a folyamatosan az érdeklődési körnek megfelelően felkínált termékek ezrei jelentős ösztönző erőnek számítanak.