Egyre közeledik az év vége és a kormány által ígért egyszámjegyű infláció elérése. A szakemberek kétkedve tekintenek a jövőbe, és egyelőre nincs biztos jele annak, hogy az infláció ilyen mértékű csökkenése valóban elérhető. Bár a kötelező akciózás hatásainak vélt árcsökkenés némileg ténylegesen látható az élelmiszerüzletekben, de az online kereskedelemben és a webshopok forgalmát illetően egészen más a helyzet.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az online vásárlás nem veszített népszerűségéből, de a termékösszetétel és a webáruházakban ott hagyott összeg már másféle tendenciákra enged következtetni. 2023 júniusában a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 390 900 forint volt a rendelkezésre álló adatok szerint, ám ez sokak szerint nem mutat valós képet a társadalom anyagi helyzetéről. A bérek reálértéke úgy tűnik, egyre kevesebb, s ez az online rendelések során elköltött összegeken is megmutatkozik. A népszerű webáruházak továbbra is kimagasló bevételre tesznek szert, de a vásárlói szokások változása egyértelműen figyelemmel követhető.
Még mindig fontos az ingyenes szállítás
Az üzemanyagárak emelkedése nem csak az üzletek polcain sorakozó termékárakra nyomja rá a bélyegét, hanem az online rendelés költségeire is. Az üzemanyag további drágulás előtt áll, ám már egy ideje észlelhető, hogy a korábbi ingyenes szállítási költséghez szükséges összeghatár sok webáruházban megemelésre került. A vásárlói vélemények is azt támasztják alá, hogy néha éppen a szállítási költségek emelkedése az, ami miatt inkább döntenek a személyes vásárlás mellett az online piactérrel szemben.
Ritkábbak a rendelések
Ahogy az inflációs csúcson megismerhettük, a leginkább a ruházati és műszaki cikkek, valamint a lakberendezés területén történt forgalmi visszaesés. A rendelések számának csökkentésével a fogyasztók leginkább azt kívánják elérni, hogy amikor szükséges a vásárlás, akkor elérjék az ingyenes szállítást, ezzel is csökkentve a kiadásokat. Tény ugyanakkor, hogy a reálbérek értékének visszaesése a fogyasztásra szánt költségek tekintetében is megmutatkozik
Tudatos fogyasztói magatartás tapasztalható
Az impulzív vásárlások ugyan még mindig jelen vannak a fogyasztói magatartással összefüggésben, és az akciós ajánlatok is komoly vonzerőnek számítanak, de az elmúlt év anyagi megpróbáltatásai egyre inkább felszínre hozzák a fogyasztók tudatos vásárlói magatartását. Még az is igyekszik racionalizálni online költéseit, aki egyébként a legtöbb terméket a webes áruházakban szokta beszerezni.