2024 október 10. csütörtök
spot_imgspot_img
FőoldalHazai piacGKID-Mastercard kutatás: lejtőn a magyar e-kereskedelem?

GKID-Mastercard kutatás: lejtőn a magyar e-kereskedelem?

A GKID már 10 éve kutatja az e-kereskedelmet, s ezúttal a Mastercard-dal karöltve indította útjára Digitális Kereskedelmi Körkép néven a hazai egyik leginkább átfogó kutatását. A digitális kereskedelmet fókuszba helyező vizsgálatból kiderült, hogy 2022-ben a magyar piaci szereplők is visszavettek a sebességből – ez egyébként a nemzetközi piacon is hasonlóan alakult.

Továbbra is népszerű az online vásárlás

A pandémia időszakában kiemelkedően teljesített online kereskedelem évei 2020-2021 voltak. A 2022-es változások ellenére is tény azonban, hogy a hazai vásárlók továbbra is mind inkább kedvelik az online vásárlás kínálta lehetőségeket. A Digitális Kereskedelmi Körkép tavaszi fordulója szerint az online kiskereskedelmi piac 2022-ben 1323 milliárd forintos forgalmat generált. A folyamatos áremelkedések éreztették hatásukat a negyedik negyedévben, éves szinten pedig 9,9%-kos növekedés volt mérhető, ami 2021-hez képest csökkenést jelentett az inflációs adatokat is figyelembe véve.

A GKID vezető tanácsadója, Madar Norbert szerint „„2022 kapcsán az e-kereskedők eleve szkeptikusak voltak, és a járvány hullámaival együtt járó hipernövekedéseket követően visszarendeződésre számítottak”. Ebbe szóltak bele a hazai és a nemzetközi gazdasági hatások, amelyek a hagyományos bolti kereskedelemben jelentős áremelkedést hoztak magukkal. Az üzletekben rendszerint az alacsonyabb árfekvésű termékek kerültek középpontba, ám az online kereskedelemben továbbra is megmaradtak a prémium igények. A tapasztalatok azt mutatják, hogy 2022 második felétől a műszaki cikkek és a tartós fogyasztási cikkek iránti érdeklődés csökkent, ez pedig leginkább az online piactéren éreztette hatását. Összességében elmondható, hogy az e-kereskedelem kereskedelmen belüli részesedése 10,4%-ról 9,6%-ra esett vissza.

Egyre erősödnek a határon túlról működő, magyaroknak szóló webáruházak

A webáruházak között egyre nagyobb számban vannak jelen azok a shopok, amelyek lokalizált szolgáltatásokkal és  már akár másnapi kiszállítással állnak rendelkezésre. Ma már az idegen nyelvű oldalak helyett a hazai vásárlók inkább választják a magyar nyelvű oldallal, helyi ügyfélszolgálattal, a hazai igényekre szabott fizetési és kiszállítási lehetőségekkel működő webáruházak.

Néhány évvel ezelőtt a hazai webshopok egyértelmű előnyökkel rendelkeztek a helyismeretet és a gyorsaságot illetően, ma már ez nem feltétlenül így igaz. A különbségek az itthon és a környező régióban üzemeltetett webshopok között gyakorlatilag megszűnőben vannak. A Magyarországon működő cégeknek tehát fel kell készülniük arra, hogy versenyelőnyüket elveszíthetik, ugyanis a piacon mind nagyobb szeletet szakítanak maguknak a gyakorlatilag magyar webáruházként viselkedő, mégis külföldi cégek.

Mentor program indul a külföldi értékesítést tervező hazai webshopoknak

Ellenben a hazai webáruházak jelentősen kisebb mértékben nyitnak a külföld irányába. Az új vásárlók megszerzése, valamint a megfelelő marketing alkalmazása akadályokba ütközhet a legtöbbeknél, és egyúttal mindez az online kereskedelem fejlődését is negatívan befolyásolhatja. A jelenlegi információk szerint csak minden 7. webáruház van jelen külföldi piacon, és hasonló gyakoriságot mutatnak a kilépést tervezők is. Ezt a tendenciát igyekszik előmozdítani a Digitális Kereskedelmi Szövetség, amelynek a GKID és a Mastercard is alapító tagja. A mentor program képzéssel és mentorálással szolgálja majd a hazai cégek külföldre történő értékesítésének segítését.

Nem változik az online rendelés iránti igény

2020-ban, a pandémia évében jelentős mértékben nőtt a forgalom. 2021-ben a kosárérték és a rendelési gyakoriság körülbelül azonos mértékű növekedést produkált. A 2022-es változások hatására a rendelések száma nagyobb mértékben (11,8%) nőtt, mint a kosárérték (9,9%). A mai kor embere egyre bátrabban rendel az interneten keresztül, és ez mind több termékcsoportot érint. Érdekes információ, hogy az egy főre eső éves rendelési gyakoriság 2023 elejére 21 rendelésre növekedett. Ez a szám a pandémia előtt 12-13 alkalom volt. A bővülés tehát egyértelmű.

Biztonság az értékesítési folyamatokban

Ma már a hazai webáruházakkal kapcsolatban is állítható, hogy a fogyasztók mind nagyobb bizalommal fordulnak hozzájuk. A mentett kártyás fizetés biztosítása mellett az ügyfélélmény is javulni látszik, s erre kiemelt hangsúlyt helyeznek a népszerű webshopok. Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója is alátámasztotta azt az információt, mely szerint a Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásai hazánkban az online vásárlók számát 5,1 millióra teszi.

Cél a 10%-os forgalmi bővülés?

Az elszálló infláció, a hazai általános hangulat és a vásárlási kedv ellenére is bizakodva tekintenek a jövőbe a kereskedők. A 2022-es évhez képest javuló forgalomra számítanak, legalább 10%-os bővülést tűztek ki célként, amit egyúttal elérhetőnek is tartanak.

Az utánvét még mindig népszerű megoldás

A Mastercard és a GKID kutatása alapján elmondható, hogy az online rendelések 63%-a elektronikus fizetéssel kerül kiegyenlítésre. Az online fizetés mellett 35% dönt, a bankkártyás utánvétnek 28%-os a részesedése. Az elektronikus tranzakciók számának bővülését az egyre fejlődő lehetőségek és a csomagpontos rendelések megszaporodása is támogatják. Az online fizetési kedv növelése további fontos tényező a kereskedők számára. A mentett kártyás fizetésnek köszönhetően nincs szükség minden alkalommal a kártyaadatok begépelésére, és pár kattintással elintézhető a fizetés, ami sokszor olcsóbb, mint az utánvét, sőt, akár ingyenesség is alacsonyabb értékhatárnál elérhető ilyen módon.

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb