Bár az ünnepek véget értek, de úgy tűnik, a vásárlási kedv még mindig élénken tombol. A webáruházak kínálata ilyenkor különösen változatos, az árengedmények pedig még inkább ösztönzik a fogyasztást. Az emberek nemcsak azért vásárolnak, mert szükségük van valamire, hanem azért is, mert a kedvezmények túlságosan vonzók ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyják őket.
Év eleji leárazások, szezonális kiárusítás
Az ünnepi pörgés után az év eleji leárazásoké a főszerep, ami lehetőséget ad a vásárlóknak arra, hogy spóroljanak. Januárban a pénztárcák talán vékonyabbak, de a csökkentett árak lehetőséget adnak a kedvező áron történő vásárlásra.
Januárban a fogyasztás dinamikája új lendületet vesz
Az emberek nemcsak az ünnepek után maradt ajándékutalványokat váltják be ilyenkor, hanem saját magukat is meglepik kisebb-nagyobb dolgokkal. Az árengedmények időszaka egyfajta új kezdetet jelent, ahol a vásárlók új szokásokat alakíthatnak ki, új prioritásokat határozhatnak meg. A január nemcsak a hideg téli napok miatt emlékezetes, hanem azért is, mert ez az időszak a változás és a megújulás lehetőségét hordozza magában.
Ahol van megtakarítás, ott továbbra sem szívesen nyúlnak hozzá a háztartások
A háztartások pénzügyi viselkedése komplex kérdés, különösen, amikor a megtakarításokkal kapcsolatos döntéseikről van szó. A mai gazdasági helyzet sokszor bizonytalanságot szül, így nem véletlen, hogy a legtöbben igyekeznek nem felélni a félretett pénzüket. Ennek egyik oka az, hogy a jövőre vonatkozó tervezések során előnyösebb anyagi biztonságot teremteni, mint hirtelen felhasználni a tartalékokat.
A pénzügyileg tudatos fogyasztók rendszerint mérlegelik, hogyan lehetne a leghatékonyabban felhasználni a rendelkezésükre álló forrásokat. A hosszútávú célok rendkívül fontosak, főleg, ha lakásvásárlásról, a gyerekek taníttatásáról vagy nyugdíjbiztosításról van szó. E tervek eléréséhez nélkülözhetetlen, hogy a megtakarításokat akkor használják fel, amikor a legnagyobb hozamot vagy előnyt tudják belőle kihozni.
Az online vásárlók leginkább az akciókat követik figyelemmel, így az árengedmények és kedvezmények jelentős motivációt nyújtanak a fogyasztói döntések meghozatalához. A jövőtervezés és a biztonságérzet fenntartása továbbra is kiemelt szempont marad, amihez a megtakarítások bölcs kezelése elengedhetetlen.
A szállítási költségekre egyre érzékenyebbek a vásárlók
A fogyasztói szokások egyértelmű változáson mennek keresztül az utóbbi években, és ez leginkább a költségek terén mutatkozik meg. A modern fogyasztók számára a tranzakciók összesített ára, leginkább a logisztikai ráfordítások, egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. A piaci verseny fokozódása és az online áruházak térnyerése miatt kiemelten fontos kérdéssé vált az, hogy az emberek milyen szempontok alapján döntenek egy-egy vásárlás során.
Online helyett offline
A vásárlóerő szempontjából az árak mellett a szállítási díjak is kritikus tényezővé váltak. Egy ideje már tapasztalható, hogy a szállítási díj összege aránytalanul magasnak tűnik az áru értékéhez képest. Sokaknak a szállítási költségek miatt inkább a személyes vásárlás mellett döntenek, hiszen így azonnal hozzájutnak a szükséges termékhez, elkerülve a késedelmeket és többletkiadásokat.
A kereskedők számára óriási kihívás és egyben lehetőség rejlik abban, hogy miként tudják optimalizálni a logisztikai folyamataikat. Egyre több cég keresi a módját annak, hogyan tudná a szállítással kapcsolatos díjakat csökkenteni úgy, hogy az ne menjen a szolgáltatás minőségének rovására.
A tudatosság egyre inkább megjelenik a fogyasztói oldalon
A vevői elvárások kezelése kiemelten fontos, hiszen a vásárlók tudatosabbá váltak, és igénylik az átláthatóságot a teljes értékesítési lánc folyamán. A fogyasztók egyre inkább elvárják, hogy a szállítási költségek ne csak tisztán láthatóak legyenek, hanem racionálisak és versenyképesek is maradjanak. Ennek megfelelően a kereskedőknek folyamatosan törekedniük kell arra, hogy a logisztikai optimalizálással és kreatív megoldásokkal csökkentsék a végső árakat.