A Gazdasági Versenyhivatal 2022. márciusban több mint 22 millió forintos bírságot szabott ki a BrightWhite otthoni fogfehérítő rendszer forgalmazóira. A terméket a Nemzetközi Népegészségügyi Központ kitiltotta a forgalomból annak egészségügyi kockázatai miatt. A téma kapcsán a hazai véleményvezérek, vagy, ahogy többen ismerik, influenszerek is érintettek, akikkel a forgalmazó a termékeket reklámozta.
11 különféle jogsértés a BrightWhite kapcsán
A hazai gyakorlatban is megmutatkozik az a tendencia, amely szerint a cégek előszeretettel reklámozzák termékeiket véleményvezérek segítségével. Így történt ez a BrightWhite kapcsán is. Az otthoni fogfehérítő rendszer reklámjai a bírósági határozat szerint 11 különféle módon sértették meg a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát, az uniós ágazati szabályozással pedig ötféleképp mentek szembe. A GVH az influenszerek figyelmét is felhívja, hogy a magyar versenyhivatal honlapján elérhető minden információ a jogkövető reklámozásról.
Célkeresztben az egészségügyi kockázatot magukban hordozó termékek
A közösségi oldalakon megjelenő reklámok tisztességességének biztosítása az elmúlt időszakban több téma kapcsán is kiemelt figyelmet kapott. Különösen igaz ez azokra a termékekre, amik közegészségügyi kockázatokat hordozhatnak. A Norbi Update élelmiszerek esetében a közelmúltban derült fény arra, hogy a cég jogsértő állításaival sérülékeny csoportokat is megcélzott.
Ingyenes véleményvezér-útmutató a GVH oldalán
Mivel az influenszerek gyakran jelentős tömegeket érnek el, ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyenek eléréseik hatásaival. A Gazdasági Versenyhivatal honlapján ingyenesen elérhető az ún. véleményvezér-útmutató, amely naprakész és közérthető gyakorlati tanácsokkal látja el a területen tevékenykedőket. Az influenszerekkel hirdető vállalkozásoknak éppen úgy hasznos lehet az útmutató, mint a reklámügynökségeknek. A véleményvezérek jogkövető reklámgyakorlatának kialakításában szintén kiemelten fontos az, hogy a jogszabályoknak megfelelően járjanak el, különösen az egészségre ható termékek promóciójával összefüggésben.