2024 június 19. szerda
spot_imgspot_img
FőoldalHazai piacLogisztikai a kínai óriásoknál – Tényleg jobb a külföldi elosztás, mint a...

Logisztikai a kínai óriásoknál – Tényleg jobb a külföldi elosztás, mint a hazai megoldások?

Nem titok, hogy Kína a gigacégeivel az európai fronton is veri versenytársait. Már ha egyáltalán versenytársnak nevezhetők például a hazai, adózással és magas szállítási költségekkel küzdő vállalkozások. A webáruházak húsba maró problémaként élik meg a Temu jelenlétét, de alapvetően minden kínai eker vállalat komoly kihívás elé állítja az európai online és már az offline piacot is. Hogy lehetséges, hogy még mindig ingyenes szállítást kínál a Temu? Miként valósulhat meg a 7-12 munkanapon belüli szállítási garancia a világ másik feléről? Hol fér el az az árumennyiség, amely miatt a kereskedelmi repülőjáratok szaporítására is szükség volt? 

Greater Bay Area. Ezt a nevet viseli magán az a tengeröböl, amely Kína egyik integrált gazdasági térsége. Itt futnak össze a raktári szolgáltatások iránti igények, és ezt az ingatlanbefektetők is igyekeznek kihasználni. A kínai gigacégek termékei iránt megnövekedett hatalmas kereslet szükségessé teszi a logisztikai feladatok kifogástalan elvégzését. Ehhez pedig helyre van szükség. Nem kevésre.

Növekvő helyigény, robbanásszerűen élénkülő ingatlanpiac

Nemcsak a Temu vezeti a népszerűségi listát, hanem térségtől függően az AliExpress és a TikTok Shop is jelentősen növeli külföldi értékesítését. Az említett terület tulajdonképpen a Nagy-öböl térsége, amely a Hongkongot és Makaót magában foglaló terület. A kínai kormány tervei szerint itt 10 év múlva az ipari-logisztikai térségek versenyében egyértelműen vezető pozícióba kerül majd a Nagy-öböl környéke. Az ingatlanosok már most készülnek erre, és a jelentős növekedés csak még inkább a kínai webáruházak terjeszkedését és a kiszállítás felgyorsítását segíti majd. 

Itthon kevesen tudják, hogy a PDD Holdings tulajdonát képező Temu már tavaly év végén is legalább 30 raktárral rendelkezett Kuangtung tartományban. A tengerentúlon és a hazánkban is hatalmas érdeklődésre számító óriáscég csak úgy tudja biztosítani a kereslet kiszolgálását, ha ehhez megfelelő logisztikai háttér is áll rendelkezésére. Utoljára a koronavírus-járvány idején mutatkozott akkora kereslet az online vásárlás iránt, mint jelenleg. A kínai piacon most 12 millió négyzetméternyi kínálattal találkozhatnak azok a cégek, amelyek jelenleg elképesztő árutömeg tárolását, mozgatását oldják meg játszi egyszerűséggel. 

50 ezer gyártó a szabadkikötő közelében

Igen. Nem kevesebb, mint 50 ezer gyártó tevékenykedik az öböl közelében, így a gyors szállítási lehetőség adott számukra. A szinte megszámlálhatatlan cég nagy munkaerő-kínálattal találkozik, s ez a munkabéreket leszorítja, vagyis még olcsóbban tudják előállítani azokat a termékeket, amelyekkel például a Temu oldalain találkozhatunk. A bruttó áruérték tekintetében egy 2023-as felmérés szerint 5 év alatt a Temu, a Shein, az AliExpress és a TikTok Shop produkálták a legnagyobb növekedést. Ezt egyébként itthon leginkább a Temu kapcsán érzékelhetjük leginkább. Míg egyes termékcsoportok kapcsán a webáruházak jelentős visszaeséssel találkoztak, addig a fogyasztók mind nagyobb számban érdeklődnek a gigacég megszámlálhatatlan ajánlatai iránt. 

Logisztika itthon – Meddig bírják a cégek? 

A Temu hazai berobbanása a logisztikát is komoly kihívás elé állította. A korábban sem kevés csomagot kézbesítő cégeknél elszabadult a pokol. Nem véletlen, hogy újabb és újabb szolgáltatók szállnak be a repteret elárasztó temus csomagok kiszállításába. Egy, a Temun történő vásárlásokat véleményező Facebook csoportban folyamatosan olvashatunk ilyen-olyan tapasztalatokat megosztó írásokat, s nem ritka, hogy éppen a kiszállítással kapcsolatban vannak a fogyasztóknak kifogásaik. 

A Temu üzletpolitikájának köszönhetően az esetlegesen sérülten érkező termékek árát szinte azonnal visszautalják. A csomagolás rendszerint praktikus, de időnként tényleg hagy maga után kívánnivalót. A vásárlók viszont sok esetben egyetértenek azzal, hogy a kedvező ellenértékért cserébe a deformált doboz igazán „lenyelhető” apróságnak számít, ha a termék egyébként rendben van. 

Túlterheltség a köbön

Sokan sérelmezik, hogy újabban a Sameday is beszállt a kiszállításba, a lakóhelyhez legközelebbi csomagponton elhelyezett csomag felvétele nehézségeket szülhet. Tény ugyanakkor az is, hogy ez leginkább akkor jelent problémát, ha a vásárló még nem mozog otthonosan e területen. A kivétel erősíti a szabályt – ahogy mondani szokták-, s ez a szállítással kapcsolatban sincs másként. Az éppen nem otthontartózkodó megrendelők közül néhányan az udvarra, esetleg a trambulinra dobva találják csomagjukat, de azt is sokan nehezményezték, hogy túlságosan sokáig várakozik már vámkezelten a raktárban a megrendelt termék. A háttérben egyértelműen a hazai futárcégek túlterheltsége áll. E sorok írója is találkozott olyan poszttal, amelyet az egyik szolgáltató futárja osztott meg, s az anyósülésen is szinte a plafonig volt pakolva az egyik kínai óriás csomagjaival. Kitaláljuk, melyikével?

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb