A fast fashion és a kínai gigacégek mellett igen nehéz huzamosabb időn keresztül megmaradni a piacon a ruházat területén. Ezt a tendenciát erősítette a kínai Shein ezúttal is, hiszen előfizetéses livestream keretein belül mutatta be tavaszi-nyári kollekcióját.
Az esemény nem egyedüli, ugyanis már tavaly, az őszi-téli kollekció bemutatása is hasonlóképpen zajlott. A Shein házigazdája, Renee Ariel mellett influencer és podcaster is megtalálható volt a műsorvezetők között. A háromórás élő közvetítést többféle platformon is figyelemmel követhették a rajongók, így például a YouTube-on, a Facebookon és az Instagramon is. A cél egyértelműen nem más, mint a piaci részesedés növelése.
Itt a műanyag ruhák ideje?
A jelenlegi 18 százalékos részesedés a fast fashion piacon már így sem kevés. A ruházati termékek között vannak kifejezetten jó fogások, de mellé lőni sem nehéz. Minden azon múlik, milyen elvárásokkal állnak neki a fogyasztók a rendelésnek, és egyébként milyen minőséghez vannak hozzászokva. A TEMU ruházati termékeivel összehasonlítva, szinte biztos, hogy a Shein vezet népszerűség tekintetében. A mai kor emberének még mindig fontos, hogy ne műanyag ruhákat viseljen, és lehetőség szerint minél inkább természetes, bőrbarát anyagból készüljenek a gardrób új kedvencei.
Tényleg csak az olcsó ruhákra van igény?
A meglepően alacsony árak és a TEMU ingyenes szállítása mellett felmerülhet a kérdés, hogy van-e még létjogosultságuk a hazai ruházati webshopoknak. A minőségből adjunk le annak érdekében, hogy versenyezni tudjunk a cégóriásokkal, vagy áremeléssel igyekezzünk kitermelni a szükséges bevételt? Mennyire van igény a kiváló minőségű és szabású ruhadarabokra akkor, amikor olcsóbban is divatos szettekhez lehet hozzájutni? A kérdés jogos, és azokban is bizonyára felmerült már, akik jelenleg lavíroznak a hazai e-kereskedelemben ruházati termékeikkel.
Még mindig vezet a fast fashion
Az indulóknak egyfajta opció lehet a használt ruházat, ám esetében a korrekt árképzés mellett nem érdemes elmenni. Az elmúlt években az offline turkálókban is emelkedtek az árak, de ennek sokszorosáért valószínűleg senki nem fog online vásárolni, főleg a fast fashion láncok kínálta lehetőségek mellett. A TEMU egyelőre nem tűnik úgy, mint ami a ruházat tekintetében komoly versenytársnak számítana. Bár a cipők kapcsán egészen jó ajánlatokkal várja a kínai árura éhezett magyarokat, de ruházat tekintetében minimum a fast fashion üzletekben látott árakkal találkozhatunk, sőt, nem ritka, hogy tízezer forint felett érhetők el ruhadarabok. A magyar ilyenkor már inkább azon az állásponton van, hogy bemegy valamelyik fast fashion üzletbe, és olcsóbban kapja meg azt, amit a két kezével meg is tud tapintani az alapanyag apropóján.
Ugyan a vállfákon sorakozó ruhadarabok kifejezetten jól néznek ki és divatosak, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy minőség tekintetében aligha hozzák a vártakat. A ruhaipar környezetszennyező mivolta úgy tűnik, nem fog megállni. Bár a másodkézből történő vásárlás és a second hand üzletek elnyelik a ruhatárakból kikerülő ruházat egy részét, de mégsem annyit, amennyitől nap mint nap megszabadulnak világszerte.