A kérdés költői is lehetne. A jövedelem vásárlóerejének csökkenése, a 2023-as infláció utóhatásai egyaránt befolyásolják azt, hogy jelenleg miként áll a fogyasztó az árakhoz. A legtöbben a kifejezetten árérzékeny csoportba tartoznak, de természetesen itthon is van az a réteg, amely nem érzékeli a valós árviszonyok alakulását, sőt, az elmúlt időszakban növekvő bevételekre tett szert. Valljuk be, ők vannak kevesebben.
Egyre drágább vállalkozni
A bérből és fizetésből élők sokszorosan meggondolják, hogy mire és mennyit költsenek. A webshopoknak figyelembe kell venniük ezt a tényezőt, és versenyképes árakat kell kínálniuk, hogy sikeresek legyenek a piacon. Az árérzékenység fontos szerepet játszik az online vásárlók döntésében. A tankönyvinek tűnő mondatok mögött viszont ott vannak az adózással kapcsolatos kötelezettségek, a beszerzési árak és az egyre dráguló szállítási költségek.
Az árérzékenység befolyásolhatja az online vásárlók vásárlási szokásait és preferenciáit, ezért fontos, hogy a webshopok megfelelő árazási stratégiát alkalmazzanak az ügyfelek vonzása és megtartása érdekében. Az árérzékenység tehát kulcsfontosságú tényező az online kereskedelem területén, és azon vállalkozások számára, akik sikeresek szeretnének lenni a folyamatosan változó gazdasági és online környezetben.
Tényleg az olcsót választják a legtöbben?
Az online vásárlók viselkedése sokszor tényleg az árakon múlik. A fogyasztók gyakran a termékek ára alapján döntenek arról, hogy melyiket válasszák a virtuális polcról. Az olcsó valóban vonzó lehet számukra, hiszen mindenki szeretne megtakarítani pénzt.
Az árérzékenység a digitális térben is meghatározó szerepet játszik, ezért célszerű figyelembe venni ezt a tényezőt, ha valaki sikeres szeretne lenni az online kiskereskedelemben. Árérzékeny vásárlóként sokan az olcsó lehetőségek iránt érdeklődnek, és gyakran az ár alapján választanak a termékek között. A webes vásárlás megkönnyíti számukra a választást, hiszen néhány katttintással összehasonlíthatják az árakat és gyorsan megtalálhatják a legjobb ajánlatot. A versenyképes árak biztosítása az egyik út lehet a sikeres online jelenlét irányába, azonban nem az egyetlen.
Ár-érték arányban megfelelő minőség: Ez a legtöbbször a fogyasztói cél!
Még mai kínai óriáscégek uralta világunkban is kiemelt érdeklődés mutatkozik a minőség irányába. Ha a designer ruhákat és a méregdrága elektronikai cikkeket nem is mindenki engedheti meg magának, de legalább az ár-érték arányban megfelelő opciók iránt meglehetősen sokan érdeklődnek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy éppen az ilyen elvárások szólhatnak például a Temu ellen, amelyről a megbízhatóság iránt elkötelezett fogyasztók gyakran minőségbeli kifogásokkal élnek.
Egyre többen elfogadják, hogy a minőségnek ára van
Az online vásárlók viselkedése fontos tényező az e-kereskedelmi platformok számára. A megbízható minőség kiemelkedő szereppel bír az online rendelések során, s hozzájárul az elégedettséghez és a hűséghez, így kulcsfontosságú tényezőnek számít.
Az online platformokon való vásárlás során a fogyasztók egyre inkább érzékenyek a minőségre. A megbízható minőség garanciája nélkül a vásárlók nem hajlandóak kockáztatni, és inkább másik lehetőséget keresnek – ez egyébként a Temu piacára is igaz. Az online kereskedőknek tehát kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a termékeik minőségére és megbízhatóságára, hogy elnyerjék és megtartsák a vásárlók bizalmát. A fogyasztói elégedettség és lojalitás tehát komplex tényezők függvénye. Hiába a kedvező ár, ha közben a minőség szinten aluli. A megbízható minőség mellett tehát a vásárlók számára fontos tényező az elégedettség és a bizalom, melyek a hosszútávú sikeres vásárlási élmény alapját képezik.
Labdába rúghatnak egyáltalán a hazai webshopok?
Meglehetősen kiábrándító lenne a nemleges válasz. Ugyanakkor érdemes racionálisan közelíteni az aktuális ekereskedelmi piachoz. A külföldi gigacégek megvetették lábukat itthon is, és bár a hazai kereskedők igyekeznek azonos feltételeket kiharcolni minden, itthon értékesítőnek, de egyelőre úgy tűnik, az olyan óriások, mint a Temu, eredményesen verik vissza a jogszerű támadásokat.
A hazai webshopoknak mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak ezen a téren. Az árérzékeny fogyasztók számára kritikus tényező, hogy a vállalatok megfelelő árképzési stratégiákat alkalmazzanak, hogy ne csak a termékeik minősége, de áruk is versenyképes legyen a piacon.
A hazai webshopoknak komoly kihívás elé kell nézniük, ha labdába akarnak rúgni az árérzékeny vásárlók körében. A drágának ítélt termékek csökkenthetik a fogyasztók hajlandóságát a vásárlásra, különösen akkor, ha a versenytársak kedvezőbb árakat kínálnak. Ezért fontos, hogy a hazai webshopok tevékenységük során elemezzék a piaci helyzetet, és versenyképes árstratégiákat dolgozzanak ki. A rugalmas árképzési politika lehetővé teszi, hogy a vállalatok reagáljanak az árérzékeny vásárlók elvárásaira és a piaci változásokra.