A Black Friday egy igencsak ellentmondásos jelenség, amely évről-évre hatással van a fogyasztók egyébként is csökkenő vásárlói kedvére. Sokan már hetekkel, sőt hónapokkal előre készülnek erre az eseményre, várakozással lesik az áruházak ajánlatait, hogy megkaparintsák az áhított termékeket kedvezőbb áron. Vajon valóban olyan rendkívüli akciókat kínál ez a nap, mint amilyennek beállítják? Mi a teendő webáruház üzemeltetőként annak érdekében, hogy az immáron kéthónaposra nyúló Black Friday-időszak ne járjon a vásárlók elvesztésével? Cikkünkben ennek is igyekszünk utánajárni.
Változóban a fogyasztók ingerküszöbe!
A vásárlók jelentős része akkor kapja fel a fejét, amikor igazán kedvező árcsökkenésekkel találkozik. Az ingerküszöb jelentősen változott, így minimum 30 százaléktól érdeklődnek a fogyasztók, hiszen az ilyen mértékű árengedmény már valóban vonzó lehet. Ám érdekes megvizsgálni, hogy ezek az akciók valóban akciók-e. Egyes elemzők rámutattak, hogy sok esetben a termékek ára az ünnep előtti hetekben mesterségesen felfelé kúszik, így a végső kedvezmény csak látszólag jelentős. Előfordulhat, hogy amikor rácsapunk az áhított árura, valójában csupán a korábbi normál árnál valamivel kedvezőbb áron szerezzük meg.
Nem is olyan extra az extra kedvezmény?
Emellett érdemes figyelembe venni, hogy a kisebb kedvezmények máskor is elérhetők, és sok üzlet egész évben vonzó ajánlatokkal próbálja megnyerni a vásárlókat. Ez azt jelenti, hogy ésszerűbb lehet az év során alaposan tájékozódni és türelmesen kivárni a megfelelő pillanatot a vásárlásra, mintsem minden reményünket a Black Friday időszakra helyezni.
A Black Friday során gyakran felmerül a túlköltekezés árnyoldala is. Az impulzív vásárlások miatt sokan olyasmire is költenek, amire valójában nincs szükségük. Ennek következménye a felesleges pazarlás, amely környezeti terhelést is jelent. A tudatos vásárlás ezért még inkább felértékelődik, nemcsak a pénztárcánk, hanem a bolygónk szempontjából is.
A Black Friday ma már korántsem csak egy napig tart!
A Black Friday napjainkra már nem csupán egyetlen napra korlátozódik. Az egykor mindössze huszonnégy órás esemény fokozatosan alakult át egy többnapos, sőt, nem túlzás azt állítani, hogy legalább két hónapon keresztül tartó eseménnyé. Az időszak kihúzásával a vásárlási láz is csökkenni látszott. Hiába az online kereskedelem térnyerése, a mai kor vásárlója egyre inkább tudatos, és nem dől be az első Black Friday feliratnak. Az üzletek és webáruházak közötti verseny is mind élesebb, a cél pedig egyértelműen nem más, mint minél több vásárlót magukhoz csábítani. Ebbe a kiélezett helyzetbe szállt be már lassan egy éve a Temu, ami egyúttal sok hazai webshop sírját is megásta.
Azonban a bővülő kedvezményes időszakok mellett nem feledkezhetünk meg a fogyasztók csalódottságáról sem. A vásárlók könnyen csalódhatnak a gyakran túlárazott termékek láttán, amelyek még az akciók idején is irreálisan magas áron kerülhetnek kínálatra.
Az előnyök mellett a vásárlók számára kihívást is jelenthet ez az időszak. A széles választék és a számos ajánlat könnyen összezavarhatja a vásárlókat, így az alapos tervezés, a tudatos vásárlás és a reális igények meghatározása alapvetővé szükséglet. Mindemellett nem árt óvatosnak lenni, és vigyázni a hamis kedvezményekre vagy a megszokott árakon kínált termékekre. Az óvatosság és a körültekintő rendelés lehetőséget ad arra, hogy a vásárlási időszak valóban kedvező legyen mindenki számára.
Black Friday: akció, ami nem is akció?
Ez az, amitől webshop üzemeltetőként mindenképpen óvakodni kell. Egyszer el lehet játszani, de utána jó eséllyel vevők sokait fogod elveszíteni, amint rájönnek, hogy tulajdonképpen nem is kedvező áron vásároltak. Az átvertség érzése szinte biztosan más webáruházakhoz irányítja még a lojális, visszatérő fogyasztókat is. A kérdés az, hogy megéri-e kockáztatni ezt. Természetesen nem.
Ár-összehasonlítás online: Remek segítség vásárlóknak és eladóknak egyaránt
Sok online áruház praktikusan használja az ár-összehasonlító oldalakat, amelyek lehetőséget nyújtanak a különböző áruházak árajánlatainak összehasonlítására. Így könnyebben azonosíthatjuk, mely ajánlatok tekinthetők valós kedvezménynek, és melyek csupán a szokásos ár visszaállítását hirdetik nagy akcióként.
Ma már az ingyenes kiszállítás is potenciális előnynek számít!
Az internetes vásárlás előnyei közé tartozik, hogy kényelmesen, otthonról intézhetjük a beszerzést, elkerülve a bolti tumultust és a sorban állást. Érdemes azonban figyelni a szállítási költségekre és az esetleges rejtett díjakra is, amelyek könnyen megnövelhetik a végső árat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az összeghatártól független ingyenes kiszállítás már alapjaiban előnynek számít, hiszen a mai kor vásárlója nem szívesen fizet akár kétezer forintot is szállítási költségként. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy ez ma már átlagosnak számít. Ha tehát megteheted, az időszakosan kínált ingyenes kiszállítás remek opció lehet valós kedvezményként.