2024 november 14. csütörtök
spot_imgspot_img
FőoldalHazai piacMit hoz a jövő MPL szállítással?

Mit hoz a jövő MPL szállítással?

Mi a helyzet jelenleg az MPL szállítóként történő feltüntetésével? A kérdést egyre többen teszik fel. Egy 2023. decemberi kormányrendelettel kezdődött a huzavona. Ez alapján ugyanis a webáruházaknak az MPL-t, vagyis a Magyar Posta logisztikai szolgáltatóját is fel kell tüntetniük a szállítók listáján. A határidő 2024. március 28. 

A jogalkotó szándéka még mindig nem ismert teljesen, és probléma az is, hogy a kisebb webshopok megelégednek egyetlen szállítóval is, nincs szükségük további szerződéskötésekre. Az Ecommerce Hungary kisvállalati tagozata január 26-án nyújtott be állásfoglalási kérelmet a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz. Véleményük szerint nemcsak az átállási idő rövidségével van gond, hanem az értelmezési nehézségekkel is. 

Mennyi az annyi? 

Bár a webáruházakat nem arra kötelezik, hogy kizárólag az MPL által nyújtott kiszállítást kínálják fel vásárlóknak, de az árakkal bizony így is probléma adódhat. Számos webáruház beépít a szállítási költség árát a termékárakba, így biztosítja az ingyenes szállítást már viszonylag alacsony rendelési érték esetében is. A Magyar Posta publikussá tette a március 28 után alkalmazandó kézbesítési díjakat. 

Egyedi szerződés hiányában az ÁSZF-ben alkalmazott árakon dolgozik a Posta. A házhoz történő kiszállítás esetén a csomag súlya a döntő, így 10 kg-ig bruttó 990 forintos áron, 10 és 20 kg között bruttó 1990 forintért, 20-40 kg között pedig bruttó 5990 forintos darabáron lehet igénybe venni a szolgáltatást. Természetesen itt is van mód csomagautomatába, Posta Pontra, vagy postára kézbesíteni, méghozzá bruttó 990 forintos darabáron.

Mi a teendője ezzel a webáruházat üzemeltetőnek? 

A Posta honlapján elérhető űrlapot kell kitölteni, így történik meg a regisztráció. A szerződéskötés lehetővé teszi, hogy a feladott csomagok darabszámának függvényében kerüljön meghatározásra a szállítási díj. Az is nagy előny, hogy ilyenkor a Posta a telephelyen veszi fel a csomagokat, pont úgy, mint más szállítással foglalkozó cégek. Szerződés hiányában ezt a kényelmet nem élvezhetjük, hiszen ilyenkor nem köteles a Posta a telephelyre elmenni a feladni kívántakért. 

Akár 30 napos szállítási határidő?

A webáruházaknak egyébként továbbra is joguk van ahhoz, hogy beépítsék áraikba a szállítási költséget. Hasonló helyzet alakulhat ki a csomagolási, visszaküldési díjra, vagy az időnkénti akciózással és a meghirdetett időszakos ingyenes kiszállítási lehetőséggel összefüggésben. Fontos egyébként azzal is tisztában lenni, hogy a vonatkozó Ptk. szabályozás értelmében feltüntethető a postai szállítás esetében az akár 30 napos szállítási határidő. A vonatkozó jogszabály szerint ugyanis csak az MPL által biztosított szállítást kell feltüntetni, a szállítási határidőért a webshop nem vállalhat felelősséget. 

Fogyasztóként és webshop üzemeltetőként is joggal merül fel a kérdés, hogy mi a helyzet akkor, ha az MPL által nyújtott szolgáltatás nem hozza a vártakat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok megrendelő inkább kerülné a postai szállítást, és jobban megbíznak a szállítással foglalkozó egyéb cégekben. Amennyiben ebből konfliktus alakulna ki akkor a jogvita jogorvoslati útra terelhető. 

További tudnivaló, hogy a fulfillment szolgáltatást igénybe vevő webshopoknak elsőként saját szolgáltatójukat célszerű felkeresni, de ez esetben is szerződni kell az MPL-lel. 

Kétséges a szállítási mód kedveltsége

Egyelőre a Magyar Posta által adott nyilatkozatokból úgy tűnik, hogy képes lesz az akár jelentősen megnövekedett csomagszámmal is elbírni. Az már más kérdés, hogy milyen szállítási határidőkkel, és a fogyasztók mennyire jó szívvel választják majd ennek függvényében ezt a szállítási szolgáltatást.

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb