Az üzemanyagárak emelkedése a szállítási költségekre is rányomja a bélyegét. Ahogy az élelmiszerüzletekben sorakozó termékeknél, a webáruházakban megtalálhatóknál is végső soron a fogyasztó fizeti meg ennek terhét. Milyen hatással van mindez a vásárlói preferenciákra? Még mindig szívesen vásárolunk online, vagy már jelentősen meghatározza döntéseinket a szállítási költségek alakulása? Cikkünkben ezt a témát vesszük most górcső alá.
Cél az ingyenes szállítás?
A fogyasztói magatartást vizsgálva egyértelműen látható, hogy az ingyenes szállításhoz szükséges rendelési határt a legtöbb rendelés eléri. A cél természetesen az, hogy a kiszemelt termékek után szállítási költséget már ne kelljen fizetni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy aki teheti, szívesen betáraz a szükséges termékekből, és spórolja meg a szállítási díjat. Mennyi az a kritikus rendelési érték, amit még elfogadnak a fogyasztók? A téma nagymértékben függ attól, hogy mi volt egy-másfél éve a kiindulási alap. A 10 ezer forintos érték már korábban is ritkaságszámba ment, ma pedig igen ritka, hogy ez megoldható. Csak a nagyban játszó webshopok engedhetik meg maguknak. Nem ritka, hogy bizonyos termékcsoportok vételárába igyekeznek beépíteni a szállítási költségeket, ezzel bevonzva a fogyasztókat.
Csomagpontra tényleg olcsóbb!
Bár jelenleg az MPL szállítók sorába történő felvétele körül forognak a gondolatok, de nem mehetünk el a többi csomagautomatás megoldás mellett sem. A 0-24 óráig elérhető automaták minden korábbinál kedveltebbek. Tény viszont, hogy bizonyos területeken a kapacitáshiány, vagy egyszerűen a kiépítettség hiánya miatt üzletek szolgálnak csomagpontként. Legyen szó bármelyikről is, sokszor néhány száz forinttal olcsóbban hozható ki a szállítás, ha nem házhoz kérjük a rendelteket. A mai kor embere ott spórol, ahol tud, és a szállítási költségeken különösen szereti ezt megtenni. Nem véletlen.
Fokozottan árérzékeny a terület!
A 2023-as infláció, a gazdasági visszaesés és az emelkedő fenntartási költségek miatt egyre több webshop volt kénytelen megemelni az ingyenes szállításhoz szükséges vásárlási keretet. Termékfüggő is a dolog, de a 15 ezer forint felett elérhető ingyenes szállítás kifejezetten népszerűtlennek bizonyul, főleg akkor, ha a korábbiakhoz képest több ezer forinttal emelkedett az értékhatár.
Tényleg ez a csökkenő vásárlószám oka?
E cikk írója is azok közé tartozik, akiknek megvannak a kedvenc webshopjai, ahonnan évek óta rendelnek. A szállítási költségért nem szívesen fizet az ember. Ha viszont az akciós ajánlatok a kedvelt termékcsoportokat érinti, akkor még a magasabb összegért is hajlandó rendelni az ingyenes kiszállításért cserébe, vagy egyszerűen elfogadja, hogy a kedvezményes árakhoz plusz 1000-1500 forint plusz kiadás jár.
A hazai webshopok által tapasztalt csökkenő vásárlószám nem egyértelműen a szállítási költségekre vezethető vissza, viszont a nagy egészben ez is egy lényeges szempont. Az utóbbi hónapokban a TEMU berobbanása és rohamos hazai keresettsége inkább befolyásolja, hogy hol hagyja a fogyasztó a pénzét. Természetesen vannak olyan termékcsoportok, amiket egyáltalán nem érint jelenléte, másokat szinte ellehetetlenít a beáramló olcsó kínai termék. Aztán persze ki tudja, könnyen lehet, hogy ez is lecseng majd, és az online vásárlást előnyben részesítők visszatérnek a megbízható és kiszámítható minőséghez. A jövőt néha érdemes pozitívan szemlélni.