A kínai termékek az elmúlt hónapokban minden korábbinál nagyobb mennyiségben árasztották el a hazai piacot. A TEMU minden internet felhasználóval szembejött már, bár kétségtelen, hogy a meglepő olcsóság nem feltétlen számít vonzerőnek. Mi a helyzet jelenleg a hazai online kereskedelemben a TEMU jelenlétével kapcsolatban? Hogyan viszonyul a magyar az olcsó kínai termékekhez? Hajlandóak vagyunk-e többet fizetni a megbízható minőségért?
Ami a fogyasztónak jó, a kereskedőnek nem mindig
A piac örök törvénye, hogy a fogyasztói oldal a lehető legjobb áron igyekszik beszerezni a szükséges termékeket. Van azonban az a pont, ahol a piaci árat meg sem közelítő ellenérték gyanúsnak bizonyul, és elkezdni keresni a vásárló, hogy hol a hiba. Sokan gondolták kezdetben átverésnek a TEMU-t, ám az idő és a tapasztalatok bebizonyították, hogy valóban egy kiszámíthatóan szállító cégről van szó, ami a szállítási határidők tekintetében is meglepően jól teljesít. Mi a hiba ebben?
Ott spórol a magyar, ahol tud?
A hazai online kereskedők már most érzik a TEMU jelenlétét, pedig még csak néhány hónapja elérhető. Az elmúlt év inflációs nehézségei, a rezsiköltségek és az elképesztő hitelkamatok jelentősen megnehezítették az életet, és a gazdasági helyzet idénre sem ígér sok jót. A háztartások ott spórolnak, ahol tudnak, és teszik ezt a ruhaneműtől kezdve a lakberendezési tárgyakon keresztül a szépségápolással és a felújítással összefüggő területekig, megszámlálhatatlan termékkategóriában. Ezt kínálja ugyanis a TEMU, tényleg végeláthatatlan termékpalettával. Nem csoda, hogy bevonzotta a hazai fogyasztókat, akik közül sokan legalább egy próba erejéig a kínai óriás mellett döntöttek.
Egyenlőtlen helyzetben a hazai webshopok
A kínai gyártókat a hazai fogyasztóval összekötő monumentális vállalatnál tényleg mindent megtalálni, amire szükség van. Az olcsó megoldások minőségükben is kevesebbet nyújthatnak, de ha többet költene az ember egy-egy termékre, akkor egészen megbízható minőségnek örülhet. Hol a hiba? Természetesen ott, hogy a fogyasztók nem a hazai webshopoknál hagyják a pénzüket. Az árképzés és a gazdasági környezet apropóján felmerült esélyegyenlőtlenség komoly nehézségek elé állítja a magyar webáruházakat, amelyek már csak az adózás miatt sem tudják felvenni a versenyt a TEMU-val. A tapasztalatok azt mutatják, hogy már az offline szektorban is egyértelmű a visszaesés a kínai áruk beáramlása miatt.
Kacatok Kínából, vagy praktikusan használható termékek?
A fogyasztók egyébként nem csak pozitívan nyilatkoznak a TEMU-ról. Sokan úgy vélik, hogy silány minőséget és használhatatlan kacatokat árulnak. Mások már a sokadik rendelésüket adják le, és várják örömmel azokat a termékeket, amikhez a hazai piacon sokszoros árért lehet hozzájutni.
Sokan tartanak adatbiztonsági problémáktól
Olcsó húsnak tényleg híg a leve? A kínai termékekről mindenkinek megvan a maga véleménye. A leginkább a bizalmatlanság szól ellenük. Aki megteheti, inkább hazai webáruháztól rendel, ahol már ismeri a minőséget. Gyakoriak az adatbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak is. A kizárólag online kártyás fizetést biztosító TEMU ugyan lehetőséget kínál a kártyaadatok automatikus megőrzése után azok azonnali törlésére, de ez sokakat nem győz meg. Olyan korban élünk, amikor lépten-nyomon az adatvédelemről, a feltört fiókokról és a bankszámláról leemelt pénzekről hallunk. Ezek szöget ütnek az ember fejében, és akár ez is állhat annak a hátterében, hogy vannak, akik elvből elutasítják az olcsó kínai webáruházat.
Mi a jelenlegi tendencia?
A gyakorlatban egyelőre az a tendencia látszik erősödni, hogy egyre többen fedezik fel a TEMU jelentette lehetőségeket, és ha nem is mindennel, de a megrendeltek egy részével elégedettek. Sok múlik azon, hogy hajlandóak vagyunk-e elolvasni és értelmezni a termék adatokat, így tulajdonképpen pontosan tudhatjuk, hogy mire számíthatunk a pénzünkért.
A hazai online kereskedők saját bőrükön tapasztalják a TEMU térnyerését, és ez bizony nem ad okot a bizakodásra. A területen tevékenykedők valamiféle olyan szabályozást várnak, ami kiküszöböli az esélyegyenlőtlenséget, amit a sajátos árpolitikával dolgozó, nyugodtan mondhatjuk, hogy világuralomra törő TEMU jelent számukra.
Minden azért még nem veszett el, ugyanis számos termékcsoport létezik, amiket leginkább az itthoni webáruházaktól szereznek be a fogyasztók. Nem ritka az sem, hogy kipróbálják az olcsó kínait, ám elégedetlenek a minőséggel, és visszatérnek korábbi forrásaikhoz. Kérdéses az is, hogy meddig tartható a TEMU üzletpolitikája, amiről egyértelműen látható, hogy ráfizetést jelent a cégnek a biztosított árak miatt.