2024 április 19. péntek
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelemRejtett befolyásolás itthon is gyakorlattá válik az e-kereskedelemben?

Rejtett befolyásolás itthon is gyakorlattá válik az e-kereskedelemben?

Az online vásárlás során érdemes rendkívül körültekintőnek lenni. Ezt az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata is alátámasztja, mely szerint a kereskedők több mint harmada él valamilyen fogyasztókat manipuláló módszerrel a webes kereskedelemben. A Gazdasági Versenyhivatal a hazai piacon is górcső alá vette az ún. „sötét mintázatú” módszereket, amik a vásárlói döntések torzítását hozzák maguk után. 

Ezek a legelterjedtebb manipuláló módszerek!

Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata alapvetően 3 fogyasztókat manipuláló gyakorlatot állított a vizsgálat középpontjába: az információ-elrejtést, a többletvásárlásra ösztönző webes felületeket, valamint a hamis visszaszámlálásokat. A legtöbben már találkozhattunk ezekkel a megoldásokkal, hiszen Európában közel 400 webáruház alkalmazza ezeket. A termékskála igen széles, magában foglalja a ruházati cikkektől kezdve az elektronikai készülékekig sokféle ajánlatot. 

Rejtett információk, indokolatlan visszaszámlálások

A hatóságok vizsgálatának eredménye alapján elmondható, hogy a webáruházak közel 40%-a alkalmazta a felsorolt jogsértő technikák valamelyikét. Egészen pontosan 42 webshop sürgette a vásárlói döntés meghozatalát hamis visszaszámlálóval, 54 weboldal olyan választási lehetőségek felé terelte a fogyasztókat, amelyek egyértelműen a kereskedők érdekeit szolgálták. Tipikusan ilyennek számít a drágább termékekre való figyelemfelhívás. 70 webhely olyan lényeges információkat rejtett el, mint a szállítási költségekre vagy például a termékek összetételére vonatkozó tudnivalók. Hasonló technikát alkalmazott 23 weboldal azzal a céllal, hogy valamilyen előfizetésre bírja rá az érdeklődőket. Nem csak a weboldalakra terjedt ki a vizsgálat, hanem a napjainkban nagy népszerűségnek örvendő applikációs lehetőségekre is. Az eredmény itt sem sokkal jobb, ugyanis 102 app-ból 27 esetében jelentkeztek a jogsértés e formái. 

A felismerés oda vezetett, hogy a nemzeti hatóságok felvették a kapcsolatot az érintett webáruházakkal, és kötelezték azokat a kifogástolható gyakorlat megszüntetésére, vagy szükség esetén eljárást indítottak ellenük. 

Évek óta tart a fogyasztók rejtett befolyásolása elleni fellépések sorozata

A GVH tapasztalatai azt mutatják, hogy az elmúlt években már többször is kénytelen volt fellépni a hatóság a fogyasztók rejtett befolyásolása ellen. Az információk elrejtésével összefüggésben már milliárdos nagyságrendben is kiszabtak bírságot. A hazai fogyasztóknak tehát érdemes résen lenniük, hiszen olyan webáruházak is szép számmal megtalálhatóak nálunk, amelyek visszaszámláló órákkal helyezik nyomás alá a vásárlókat. A baj ezzel az, hogy sem az árat, sem a készletet nem befolyásolja a magatartás, mégis megtéveszti a fogyasztót. 2022 őszén a légitársaságokkal kapcsolatban fordult elő, hogy a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszerek megváltoztatására hívta fel a figyelmet a GVH. 

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb