A mesterséges intelligencia korában egyre többen megkérdőjelezik a szövegírás, mint tevékenység iránti igényt. Vajon tényleg feleslegessé válhatnak azok a szakemberek, akik évek, évtizedek óta cikkírással, online újságírással foglalkoznak? A költséghatékonyságra törekvő cégek minden valószínűség szerint kipróbálták már, és akár rendszeresen használják is a ChatGPT és társai által kínált lehetőségeket. A tapasztalatok viszont egyértelműen megmutatják, hogy az aktualitáshoz és a hitelességhez fűzhető némi kétség.
A szövegírással foglalkozók már csak kíváncsiságból sem hagyják ki a mesterséges intelligencia által generált tartalmakat, ám a területükön valóban profik jól láthatják, hogy a Google által előnyben részesített tartalmak egy az egyben történő megírására aligha alkalmas a módszer.
Az átlagos cikkírók tényleg lehúzhatják a rolót?
Néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tartottuk, hogy akár a mai szinten is lehetőség lesz például a szöveges tartalmak mesterséges intelligencia által történő generálására. Előnyei mellett viszont kétségtelen, hogy nem mehetünk el. Az átlagos cikkírók sajnos talán tényleg lehúzhatják a rolót, ugyanis a jelenlegi versenyben mind nagyobb igény mutatkozik az egyedi, hiteles, jól felépített és sok esetben legalább 5000 karakteres cikkek készítésére. A kreativitás szintén mind nagyobb értékkel bír, főleg akkor, ha hónapról-hónapra visszatérő tartalmak elkészítése a cél.
Inspiráció és vázlatírás
Miként kerül képbe mindebben például a ChatGPT? Remek vázlatokat lehet összedobni segítségével, így ha már nincs ötleted, hogy miről írhatnál, akkor a megfelelő kereséssel kitűnő inspirációt gyűjthetsz. Olyan ez, mintha már lenne egy előre meghatározott váz – vagy ha úgy tetszik, vázlat-, ami mentén elindulsz. Ez korántsem jelenti az oly rettegett másolást, hiszen az egyedi tartalom, amivel megtöltöd a cikk jelentős részét, az saját szellemi terméked. Persze felmerül a kérdés, hogy az internetes tartalmakból tanuló AI nem kínál-e szerteágazóbb tudást mindennél. A választ a tartalmak fogyasztói adják meg.
Empátia, azonosulás a célközönséggel
A cikkek olvashatósága és emberközpontúsága az, ami egyértelműen megkülönbözteti a szövegíró által írt tartalmat a ChatGPT által generáltaktól. A felsorolások, a tények közlése természetesen elengedhetetlen, hiszen a felhasználók tartalmas írásokat, hiteles információkat keresnek. Nem mindegy azonban, hogy azok milyen formában kerülnek eljuttatásra az olvasókhoz. Az ember tudja, mitől emberiek a kérdések, milyen gondok foglalkoztatják a hétköznapok vásárlóit. A szövegíró képes azonosulni, empátiával megközelíteni a témákat, és mellette a hiteles információk átadását is olvasmányos, érthető formában teszi meg.