Az internet minden korábbinál nagyobb térnyerése, és a tartalomgyártásban rejlő lehetőségek automatikusan maguk után hozták a tömeges cikkírás, a blogok, vlogok rendkívüli mértékben történő elterjedését. Ahogy pedig az lenni szokott, a mennyiség növekedésével együtt gyakran a minőség esik vissza. Ez gond. Nem pusztán a Google rangsorolásában elfoglalt hely apropóján, hanem a fogyasztók érdeklődése kapcsán is. Legyen szó blog tartalmakról, videómegosztásról, vlogolásról, a fizetett promóciók és velük együtt a bevétel emelkedése is függhet attól, mennyire kreativitást, munkát teszel abba, ami kikerül a világhálóra.
Tartalomgyártás befektetett energia nélkül: ez a trend?
Ami bizony egyszer a netre felkerül, az jó eséllyel ott is marad. Ez különösen akkor jelent gondot, ha olyan tartalmakkal árasztod el a legnagyobb videós platformot, ami kicsit sem kecsegtető Rád nézve. A tapasztalatok azt mutatják, hogy még mindig nagyon sok ember kezd el videókat feltölteni, akiknek egyébként a gyakorlatban közük nincs a saját brand és YouTube csatorna felépítéséhez. A hazai influencerek világában egyébként is jellemző, hogy a tartalmatlanság van főszerepben. Tény pedig, hogy legyen szó bármilyen reklámozni kívánt termékről, szolgáltatásról, megfogható a dolog a kreatív oldalánál is. Persze ebbe időt és energiát kell fektetni, sokan viszont abban a tévhitben élnek, hogy ezek nélkül is százezrek ütik majd csak úgy a markukat.
Önazonosság és hitelesség
Mondhatnánk, hogy korosztályfüggő a tartalmatlanság bevállalása, de ez sem állja meg teljesen a helyét. A fiatal korosztály körében is akadnak elvétve, akik önazonosak, értékes tartalmat közvetítenek, méghozzá élvezhető formában. Sajnos gyakoribb jelenség, amikor az első néhány feliratkozó után elhiszi magáról a videós, hogy ő már valaki, és jelentős személyiségváltozáson megy keresztül. Ez az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethet az ember youtuberként, az influencerek táborát erősítve, vagy épp gyengítve. A tapasztalatok még mindig azt mutatják, hogy az emberek könnyebben azonosulnak a hétköznapi életet élő véleményvezérekkel. Ez viszont nem azt jelenti, hogy egyszerűnek kell lenni, mint a faék.
Jó szövegíró lennél?
A tartalomgyártás a blogok, PR cikkek világában is megjelenik. Ez szintén az a terület, ahol a kreativitás nélkülözhetetlen. Gondolj csak bele! A rendszeresen frissülő tartalmak egy-egy webshop esetében gyakorlatilag ugyanazt a témakört járják végig újra és újra. Ezt csak akkor lehetséges informatív és olvasmányos módon megtenni, ha a hozzáértés és a kreatív írói véna egyaránt jellemző az íróra.
A fogyasztón is van felelősség!
A feliratkozószámok tükrében egyre nagyobb felelősség hárul az ún. véleményvezérekre. Míg külföldön sokan komolyan veszik ezt, addig hazánkban még kevésbé jellemző e téren a tudatosság. Pedig ahogy az influencer szóból is ered, nem az öncélú magamutogatásról kellene szólnia a dolognak, sokkal inkább a nagy elérésekben rejlő lehetőségek tudatos kihasználásáról. Az edukáció, a fontos társadalmi kérdések boncolgatása jól megférhet a szponzorált tartalmakkal. Mindehhez viszont szellemi és érzelmi intelligencia egyaránt szükséges, méghozzá magas szinten.
A közízlés a kínálatot is formálja
S hogy miért van mégis annyi tartalmatlan tartalom jelen a mai online világban? Miért kapnak helyet a kereskedelmi csatornák műsorán a valóságshowk? A lényeg ugyanaz. A közízlés a kínálatot is formálja. Ha sokan nézik mások szerencsétlenkedését, és rosszindulatból követik a youtuber aktivitását, azzal mintegy felhatalmazzák arra, hogy továbbra is teleszórja szeméttel az online platformokat. A tartalmatlanságban tehát valahol a fogyasztó is szerepet kap, és akár erről az oldalról is elindulhat a változás a társadalmilag és egyénileg hasznos, építő irányba.