Az elmúlt hónapokban főként a TEMU került célkeresztbe az agresszív terjeszkedési- és marketing politikája miatt, de ami a kiszállítást illeti, a Shein és a TikTok is komoly aggályokra ad okot a légifuvarozást illetően. A korlátozott raktér-kapacitások, a légijáratok száma, valamint a repterek fogadásra alkalmas lehetőségei mind nagyobb gondokat okoznak világszinten. A háttérben a globális légi árufuvarozás iránt megnövekedett igény áll.
Rövid szállítási határidők a világ másik feléről
Világszerte egyre többen választják az olcsó webshopokat, amelyek termékeiket akár a világ másik pontjáról szállítják a megrendelőkhöz. Ugyan az európai raktárak egyfajta megoldást kínálnak, de még mindig sok esetben tapasztalható, hogy egyenesen Kínából jönnek a termékek, méghozzá meglepően rövid idő alatt. Nem ritka, hogy az e-kereskedelmi cégek közvetlenül a légitársaságokhoz fordulnak azzal az igényükkel, hogy biztosítsanak nekik nagyobb kapacitást a légi teherszállításban.
Több százezer csomag keresi gazdáját minden nap
Ha összeadjuk a Shein és a Temu Egyesült Államokba történő szállításait, akkor elmondhatjuk, hogy naponta közel 600 ezer egyénileg címzett csomagot küldenek a tengerentúlra. Az olyan csomópontokból, mint például Hongkong, már így is megnövekedett forgalom indul csak a termékek szállításának érdekében. A Vörös-tengeren jelenleg tapasztalható válság arra kényszerítette a vállalatokat, hogy más útvonalat válasszanak a szállításhoz.
Küzdelem a korlátozott kapacitásokér
A légifuvarozók korlátozott kapacitásainak érdekében ma is verseny folyik, hogy a hazai megrendelők időben megkapják csomagjaikat. A TEMU például igen korrekt hozzáállással azt ajánlotta fel a vásárlóknak, hogy ha mégis késne a csomag a megadott idő intervallumhoz képest, akkor ezért levásárolható összeg, egészen pontosan 1700 forint jár. A gyakorlatban úgy tűnik, késésre aligha számíthatnak a fogyasztók, ami egészen elképesztő háttér logisztikai munkára hívja fel a figyelmet.
Fenntartható a modell?
A TEMU, és más hasonló globális e-kereskedelmi piacokkal szemben az egyik legnagyobb aggály épp a fenntarthatóságot állítja középpontba. Igaz ez a néha rendkívül alacsony árakra, amelyekről már most köztudott, hogy például a TEMU számára nem tudni, meddig tarthatók. Kérdéses az is, hogy milyen háttérrel lehetséges a termékeket ennyire olcsón előállítani és eljuttatni a fogyasztókhoz. Bár a globális cégóriás minden nyilatkozatában biztosítja az érdeklődőket arról, hogy etikusan működő cégekkel van kapcsolatban, de ezt, mint oly sok más mindent is, igen nehéz leellenőrizni.
Valljuk be, amikor a hazai webshopok árainak töredékéért tudnak szállítani a kínai óriások, tulajdonképpen a legtöbben nem is foglalkoznak a felsorolt témákkal. Pedig fontos, lenne ugyanis a hazai online és offline piac is kárát látja a dolognak, s mindez közvetetten munkahelyekre, cégek működőképességére is hatást gyakorol.