A mesterséges intelligencia mindennapjainkba történő betörésétől a Terminátor filmek óta sokan tartanak. Ha nem is azonnal világuralomra törnek a robotok, de a jelen valós félelmei közé tartozik, hogy bizonyos munkakörök egyszerűen helyettesíthetők lesznek a ChatGPT kínálta lehetőségekkel. Elsősorban az újságírók, szövegírók számára lehet valós félelem, hogy a megrendelőktől kevesebb megkeresést kapnak majd, vagy egyszerűen helyettesítik az ember által megalkotott írást a tulajdonképpen ingyen dolgozó ChatGPT-vel. Mennyi valóságalapja van ennek? Hogyan alakul mindez a gyakorlatban? Tudhat-e annyit a folyamatosan tanuló AI, mint a saját tapasztalatokból és gyakorlatból táplálkozó emberi elme?
Folyamatos tanulás, igényesen megfogalmazott leírások
2022 november 30-án robbant be a köztudatba a ChatGPT. A Google keresőjével összehasonlítva, az egyszerű, emberi nyelven feltett kérdésekre szinte azonnal értelmes válaszokat kaphatunk tőle. A néha meglepően változatosan és stílusosan fogalmazó AI elképesztő mennyiségű szöveges tartalom alapján adja meg a szükséges válaszokat a feltett kérdésekre. Az interneten elérhető adatbázisból saját, új szöveget képes alkotni a ChatGPT. A GPT 4 már nem ingyenesen elérhető, de ezért cserébe akár tízszer fejlettebb szolgáltatást kaphatunk esetében a szakemberek szerint.
Mit nem kaphatunk meg a ChatGPT-től?
Ez eddig szépen, ám a szakmában dolgozók számára elég ijesztően hangzik. A mesterséges intelligenciának ugyanis nincsenek időbeli és terhelhetőséget illető korlátai. Míg egy szövegíró elfárad, és ez a kreativitás rovására mehet, addig a ChatGPT addig gyártja a tartalmat, amíg arra szükség van. Idő és energia takarítható meg használatával, és tulajdonképpen bármilyen témában otthonosan mozog. De akkor hogy lehet az, hogy még mindig dolgoznak a szövegírók? Az akár művészeti területen, design kapcsán is jól kihasználható AI egy valamit nem tud. Érzelmekkel, emberi tapasztalatokkal a háta mögött szöveget írni, méghozzá a kreativitást is fókuszba helyezve.
Száraz tények érzelmi töltet nélkül
A napokban rákérdeztem az egyik kedvenc parfümmárkámra a mesterséges intelligenciánál. A Mouboussin márka termékcsaládjairól az illatjegyek függvényében egy rövidke leírást kaptam. Ezt bármelyik parfüm webshopnál meg tudom nézni, és nem kerültem közelebb vele ahhoz, hogy mi alapján próbáljak ki egy új EDP-t a márka kínálatából. Ugyan pontosan tudom, milyen illatok érhetők el, de az emberi tapasztalás, az illatok szerelmeseinek igazi hasonlatai hiányoznak. Pedig éppen ez utóbbiak alapján hoznak sokan döntést akkor, ha parfümrendelésről van szó. Nem véletlen népszerűek azok az influencerek, akik saját élményüket osztják meg egy-egy illatról követőikkel.
Szövegíró vagy ChatGPT írjon cikkeket?
A parfüm pedig csak egyetlen példa arra, hogy miben más a ChatGPT és az ember által írt szöveg, kifejezetten gondolat. „Fontos megjegyezni, hogy a ChatGPT egy gépi tanuláson alapuló AI-modell, amelynek előnyei mellett vannak korlátai is. Az emberi szövegírók jobban érzik az emberi nyelvet és az olvasói igényeket, és képesek a szövegeket magasabb színvonalra emelni.” – hangzott a ChatGPT válasza arra a kérdésemre, hogy „Szövegíró vagy ChatGPT írjon cikkeket?”
Nem ellenség a ChatGPT!
Természetesen felsorolja mindkettő előnyeit és hátrányait, s ebben tényleg nagyon jó. Érdemes a szövegíróknak tehát nem egyfajta ellenségként gondolni a ChatGPT-re, hanem sokkal inkább egy hasznos segítőtársra, ami előmozdíthatja a kreatív írás folyamatát. Azzal, hogy segítségével gyorsan juthatsz információkhoz, ráadásul pontokba szedve, már egyfajta vázlata lesz a megírni kívánt cikknek. Inspirálódáshoz, ötletgyűjtéshez, az ezerszer megírt tartalom új szemszögből való feltérképezéséhez egyaránt praktikus választás a ChatGPT.
Ezen felül azonban érdemes hozzáadni a cikkekhez önmagad, azt az utánozhatatlanul kreatív lényt, aki emberi érzelmeken és tapasztalatokon keresztül fogja meg a világ dolgait. Éppen ez az, amiért az igazán jó szövegírókra továbbra is nagy szüksége lesz a szakmának.