A GKID és a Mastercard 2023-ban is sorra vette a legnagyobb forgalommal rendelkező online kereskedőket. A 2022-es online értékesítési adatok alapján mezőnyében változások következtek be, de a legnagyobb forgalmat ezúttal is az eMag tudhatja magáénak. A napi fogyasztási cikkek piacán viszont változásról számolhatunk be, a Kifli.hu lett hazánk legnagyobb forgalmú online bevásárló szolgáltatása.
A GKID 2015 óta készít rangsorokat arról, hogy mely online kereskedők generálták a legnagyobb forgalmat a hazai piacon. A Mastercard közreműködésével idén 3 tematikus rangsor is felállításra került. A TOP 15 legnagyobb forgalmat generáló cég mellett egy kifejezetten FMCG termékek eladásával foglalkozó TOP10-es listát is publikáltak. A legalább bruttó 5 milliárdos online értékesítési sávot elérő, 100%-ban magyar tulajdonú kereskedőket is górcső alá vették, így 13 cég került be ebbe a körbe.
9,9%-os a növekedés
A GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép kutatás alapján elmondható, hogy a legjobb 15 online kereskedő 9,9%-os növekedést mutatott a 2022-es évben. Az is kiderült, hogy a legnagyobb kereskedők stabil forgalmi súllyal vannak jelen. A TOP 15-be került webáruházak a piac 42,6%-át fedik le. A 14,4 millió darab rendelés a 77,1 milliós online rendelésszám 19%-ának felel meg.
2022 az újratervezés éve volt
A pandémia időszaka után az online kereskedők nagy várakozásokkal vágtak bele a munkába. Gyorsan kiderült azonban, hogy 2022-ben egyik sokk-hatás követte a másikat. Az elszálló infláció és a fogyasztói szokások megváltozása szinte mindenkit érintett, természetesen eltérő mértékben. Egyesek kiszorultak a TOP 15-ös listáról, míg mások visszatértek. Előfordult, hogy az inflációs értékek ellenére is 10%-kal csökkenő forgalom jellemezte az évet, de voltak olyan sikeresek is, akik 70%-nál is magasabb bővülést tudtak elérni. Alapvetően elmondható, hogy a 2022-es év sokaknak kihívásokat hozott, és az újratervezés sem ment ritkaságszámba.
4. alkalommal győztes az eMag
A publikált információk szerint már 4. éve vezeti a listát az eMag. Több mint bruttó 194 milliárdos forgalmával az online hazai kiskereskedelmi forgalom 14,7%-át tudhatja magáénak. Az eMag magyarországi ügyvezetője, Danniel Spiridon elmondása szerint „Az elmúlt évben az eMAG komoly infrastrukturális beruházásokat hajtott végre, amelyek ezt a növekedést hivatottak támogatni: egy 100 000 négyzetméteres logisztikai központ megépítésétől kezdve az Easybox csomagautomata-hálózat bővítéséig, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy bármikor és bárhol átvehessék a megrendeléseiket.”
Az Alza ismét bezsebelte a 2. helyezést
A fogyasztói vásárlási szokások megváltozása és a takarékosság az Alzát is érzékenyen érintette, de ettől függetlenül sikerült megőriznie a 2. helyét. Takács Csaba, az Alza.hu ügyvezetője a helyezés kapcsán arról beszélt, hogy új telephelyet nyitottak Szigetszentmiklóson, valamint „Csomagautomaták terén is sok változás történt: megnyitottuk az Alzaboxokat logisztikai partnereink számára is, így immár nem csak Alzás csomagok érkeznek hálózatunkba.”
A Media Markt is őrzi a 3. helyet
A műszaki áruházlánc online áruháza is megtapasztalta a vásárlói szokások megváltozását. A bolti vásárlás egyértelmű erősödést mutatott 2022-ben. Bombera Zsolt, a MediaMarkt Magyarország omnichannel értékesítési igazgatója összegzésében elmondta, hogy „2021-hez képest az összforgalmunk így is közel 20%-kal növekedni tudott”.
Új belépők a TOP 15-be
Az idei mezőny új tagjaként köszönthetjük az IKEA lakberendezési vállalatot, amely online szolgáltatásaival a digitális térben is mind többeket elér. Lehetőséget kínál arra, hogy a virtuális valóság segítségével megnézhessük, miként mutatnának otthonunk helyiségei a kiválasztott bútorokkal, kiegészítőkkel berendezve.
A másik újonc a listán a MALL. A lengyel Allegro csoporthoz tartozó cég a visszatérést a 2022-es átszervezéseknek és az újragondolt stratégiának is köszönheti.
A legnagyobb forgalmi bővülést a Pepita tudhatja magáénak. A magyar tulajdonban levő vállalat 70%-os növekedéstért el, így 2 pozíciót is javítani tudott a listán. A legnagyobb előrelépés a Kifli nevéhez kötheti, amely 40%-os növekedésének köszönhetően már az 5. helyen zárta a 2022-es évet. Az Euronics jelenleg is a 7. helyen végzett.
Az online FMCG kereskedőknél már vezet a Kifli
Az online elérhető élelmiszer és drogéria kereskedők mezőnyének piacvezetőjét, a Tescot immáron megelőzte a Kifli. „ Az elmúlt év kemény kihívások elé állított mindenkit. A soha nem látott infláció és a kialakult gazdasági helyzet miatt különösen büszke vagyok a sikerre, amit a kemény munkának és a folyamatosan fejlődő szolgáltatásunknak is köszönhetünk” – értékelte az eredményt Gabriel Makki, a Kifli.hu ügyvezetője.
A területen 2022-ben 20,1%-os emelkedést ér el a forgalom, így bruttó 141 milliárd forintos összegre nőtt. A TOP 10-es lista szereplői a szektor online forgalmából 99,5 milliárdot tettek le az asztalra, ez 70,4-os piaci súllyal egyenlő. A speciális piacon nem csak a forgalom, hanem az üzleti modellek terén is nagy a verseny. A hagyományos áruházi háttérrel működő Tesco, Auchan, Spar mellett a gyorskereskedelmi működés leginkább keresett szereplői a Kifli.hu a Foodora és a Wolf. A Rossmann és a DM esetében a teljes szektorra jellemző 20,1%-os növekedésnél nagyobbat realizálhatott a két népszerű drogéria.
5 milliárdos sáv feletti, 100%-ban magyar online kereskedők: 13 cég került fel a listára
Hazánkban több mint 32 ezer magyar webáruház működik, ám közülük mindössze 13 érte el, vagy haladta meg a bruttó 5 milliárdos sávot. A saját kategóriájukban meghatározó szereplők listavezetője az Euronics műszaki áruház. A listán az AQUA, az IPon, a Libri-Bookline csoport, a Pepita és a Praktiker is előkelő helyet tudhat magáénak.
Egyre nagyobb érdeklődésre számíthatnak a külföldi cégek
Az online kereskedelem növekedése nemcsak a termékkategóriákat és a bevételt illetően értékelhető. A határok elmosódni látszanak ugyanis, és a régióban a német, a cseh, a lengyel, a szlovák és a román e-kereskedők is potenciális lehetőséget látnak a hazai piacban. A gyakran magyar nyelven elérhető oldalak mindazt a kényelmet biztosítják, mint a hazai webshopok, sokszor a kínálat sokszorosával csábítva a vásárlókat.
A márkaismertség tekintetében is sok olyan webáruházzal találkozni, amelyek tényleges magyar vonatkozással nem rendelkeznek, mégis minden korábbinál többen keresik az általuk kínáltakat. A legismertebb online kereskedők rangsorát is az eMag vezeti, majd az Alza, a Media Markt és az AliExpress szerepelnek a listán. A Bonprix és az ecipo.hu mellett az About You is mind nagyobb érdeklődésre tart számot az öltözködni vágyók és a trendeket követő online vásárlók körében.