2024 május 23. csütörtök
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelemÚj digitális szabályozást ír elő az Európai Bizottság

Új digitális szabályozást ír elő az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság megnevezte azokat az óriáscégeket, amelyeknek már csak méretüknél és piaci erejüknél fogva is teljesíteni kell a digitális piacszabályozással kapcsolatos új előírásokat. A fogyasztóvédelmet középpontba helyezve a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzi a szabályok betartását és az előírásoknak megfelelő működést.

Megnevezték az érintett globális cégeket

A digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) 2022 novemberében egy újabb mérföldkőhöz érkezett, most pedig az Európai Bizottság megnevezte, mely óriásvállalatokra érvényesek a vonatkozó feltételek. A jogszabály 6 hónapot biztosít az érintett vállalkozások számára ahhoz, hogy működésüket az új uniós követelményrendszerrel összhangba hozzák. Kikre vonatkoznak az előírások? A nagy kérdés már nem tartogat titkokat, hiszen az Amazon, az Apple, a Microsoft, a Facebook-ok üzemeltető Meta, sőt, az Google anyavállalata, az Alphabet is e körbe tartoznak. Az Európai Bizottság összesen 22 szolgáltatóra terjesztette ki a rendszert.

Az előírások tükrében többé nem lehetséges gyárilag telepített és eltávolíthatatlan applikációként megjelenni az eszközökön. Ezzel az ügyfelek/előfizetők védelme az elsődleges cél. Arról sem szólhatnak előírások feléjük, hogy milyen forrásból lehetséges beszerezni az appokat. Az indokolatlan versenyelőny megszerzése szintén tiltott, a riválisok kárára nem hozhatják a platformszolgáltatók saját termékeiket előnyös helyzetbe.

Bírság a renitenseknek

A helyzet komoly, és az érintetteknek érdemes ezt így is kezelni, hiszen az Európai Bizottság a határidő letelte után jelentős bírságokat is kész kiszabni a jogsértést elkövetőkre. Ennek mértéke a cég éves, világpiaci forgalmának akár 20%-át is elérheti. A tagállamok nemzeti hatóságai szintén eljárást indíthatnak a vonatkozó uniós jogszabályoknak való megfelelés kapcsán. A GVH tehát közreműködik az Európai Bizottsággal és ún. magas szintű munkacsoportban a végrehajtással és az érvényesítéssel összefüggésben támogatja munkáját.

Egységes ágazati szabályozás

A cél nem más, mint az üzleti partnerek és a fogyasztók védelme. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években már fellépett a most kijelöltekkel szemben. Az Apple például versenyfelügyeleti bírságot fizetett hazánkban, a Google pedig versenykorrekciós kötelezettséget vállalt az eljárás során. Az erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt aktuálisan is eljárás folyik a Google-vel szemben. A napjaink egyik legnépszerűbb platformjának számító TikTok üzemeltetését végző ByteDance piaci gyakorlatát is górcső alá vette a hatóság, legutóbb 2023 júliusában.

A globális óriások mellett a Gazdasági Versenyhivatal továbbra is szem előtt tartja azokat a regionális, vagy országos platformokat, amelyeket a hazai fogyasztók kiemelten használnak. Ilyen pl. az eMag és az Alza.

A témával kapcsolatban az Európai Bizottság honlapján érhetők el részletes információk. Az ún. kapuőrnek számító globális cégek kijelöléséről magyar nyelvű sajtóközlemény is olvasható a következő linken: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_23_4328

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb