Az Európai Bizottság megnevezte azokat az óriáscégeket, amelyeknek már csak méretüknél és piaci erejüknél fogva is teljesíteni kell a digitális piacszabályozással kapcsolatos új előírásokat. A fogyasztóvédelmet középpontba helyezve a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzi a szabályok betartását és az előírásoknak megfelelő működést.
Megnevezték az érintett globális cégeket
A digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) 2022 novemberében egy újabb mérföldkőhöz érkezett, most pedig az Európai Bizottság megnevezte, mely óriásvállalatokra érvényesek a vonatkozó feltételek. A jogszabály 6 hónapot biztosít az érintett vállalkozások számára ahhoz, hogy működésüket az új uniós követelményrendszerrel összhangba hozzák. Kikre vonatkoznak az előírások? A nagy kérdés már nem tartogat titkokat, hiszen az Amazon, az Apple, a Microsoft, a Facebook-ok üzemeltető Meta, sőt, az Google anyavállalata, az Alphabet is e körbe tartoznak. Az Európai Bizottság összesen 22 szolgáltatóra terjesztette ki a rendszert.
Az előírások tükrében többé nem lehetséges gyárilag telepített és eltávolíthatatlan applikációként megjelenni az eszközökön. Ezzel az ügyfelek/előfizetők védelme az elsődleges cél. Arról sem szólhatnak előírások feléjük, hogy milyen forrásból lehetséges beszerezni az appokat. Az indokolatlan versenyelőny megszerzése szintén tiltott, a riválisok kárára nem hozhatják a platformszolgáltatók saját termékeiket előnyös helyzetbe.
Bírság a renitenseknek
A helyzet komoly, és az érintetteknek érdemes ezt így is kezelni, hiszen az Európai Bizottság a határidő letelte után jelentős bírságokat is kész kiszabni a jogsértést elkövetőkre. Ennek mértéke a cég éves, világpiaci forgalmának akár 20%-át is elérheti. A tagállamok nemzeti hatóságai szintén eljárást indíthatnak a vonatkozó uniós jogszabályoknak való megfelelés kapcsán. A GVH tehát közreműködik az Európai Bizottsággal és ún. magas szintű munkacsoportban a végrehajtással és az érvényesítéssel összefüggésben támogatja munkáját.
Egységes ágazati szabályozás
A cél nem más, mint az üzleti partnerek és a fogyasztók védelme. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években már fellépett a most kijelöltekkel szemben. Az Apple például versenyfelügyeleti bírságot fizetett hazánkban, a Google pedig versenykorrekciós kötelezettséget vállalt az eljárás során. Az erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt aktuálisan is eljárás folyik a Google-vel szemben. A napjaink egyik legnépszerűbb platformjának számító TikTok üzemeltetését végző ByteDance piaci gyakorlatát is górcső alá vette a hatóság, legutóbb 2023 júliusában.
A globális óriások mellett a Gazdasági Versenyhivatal továbbra is szem előtt tartja azokat a regionális, vagy országos platformokat, amelyeket a hazai fogyasztók kiemelten használnak. Ilyen pl. az eMag és az Alza.
A témával kapcsolatban az Európai Bizottság honlapján érhetők el részletes információk. Az ún. kapuőrnek számító globális cégek kijelöléséről magyar nyelvű sajtóközlemény is olvasható a következő linken: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_23_4328