A Gazdasági Versenyhivatal a közelmúltban górcső alá vette a mobiltelefonra ingyenesen letölthető játékokat. A tapasztalatok igencsak elgondolkodásra késztetik a szülőket. A vizsgált 30 letölthető játékból 24 esetében a megjelenő reklámok vásárlása ösztönöznek, újabb letöltésekre hívják fel a figyelmet. Sőt! Az esetek felében a felhasználó gyermekek személyes adatait is kérik a játékok.
A GVH szakemberi a szülők és az érintett vállalkozások figyelmét egyaránt felhívta a figyelmet a vizsgálat eredményeire. Várhatóan a jövőben is vizsgálni fogja a versenyhatóság a témát, középpontba helyezve a gyermekek védelmét.
Vásárlásra ösztönzés a legfiatalabbak körében
A GVH már 2022-ben életre hívta a Családbarát Munkacsoportot, s ennek keretein belül került sor 2023 májusában egy átfogó gyorselemzésre. A sweep kifejezetten az ingyenesen mobilra letölthető játékokat vizsgálta, amelyek elsősorban a gyermekeket célozzák. Mint kiderült, e szegmensben is igaz, hogy meglepően gyakran késztetnek, sokszor észrevétlenül, vásárlói döntések meghozatalára.
30 játékot vizsgált a GVH
A célkeresztben 30 népszerű játék volt. Nem számított kitételnek, hogy Androidon vagy iOS-en fussanak, a célcsoport korosztályának tekintetében viszont elmondható, hogy 19 minden korosztálynak ajánlott, 10 óvodásoknak, 1 pedig csak nagyobb gyermekeknek. Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy az ingyenesen letölthető játékok hátulütői az azokat megszakító reklámok, melyek egyébként az alkalmazások fő bevételi forrásának számítanak. Mint kiderült, ezek közül csak minden másodiknál jelezték, hogy reklámról van szó.
A megfelelő, reklámra utaló felirat hiánya mellett az is problémának számít, hogy a hirdetés idején ki is lehet próbálni a játékokat, így a gyermekeket további tranzakciókra ösztönözve. Az erre fokozottan fogékony korosztály esetében ez további problémákat vet fel.
Megtévesztés felsőfokon
A lassított visszaszámláló csak az egyik trükk, amivel fel kívánják hívni egy-egy újabb játékvásárlásra a figyelmet a vállalkozások. Az sem megy ritkaságszámba, hogy nem egyértelmű, mennyi idő van még hátra a reklámból, sőt, ha az X –re nyom a játékos a bezárást sürgetve, úgy is előfordulhat, hogy már azon az oldalon találja magát a felhasználó, ahonnan a fizetős játék letöltése megvalósítható.
Amennyiben a játékos már elért egy bizonyos szintet, akkor nem csak egy reklámfilm film ugrik elő, hanem akár többet is végig kell néznie ahhoz, hogy folytathassa a játékot. Bár a vizsgált 30 játék valóban ingyenesen volt letölthető, de 24 esetében játékon belüli vásárlásra is lehetőség nyílt, ez pedig igen csábító lehet a gyermekek számára. További aggodalomra ad okot, hogy 3 játéknál még az sem került egyértelműen meghatározásra, hogy mekkora összeget kellene fizetni.
A vállalkozásoknak tehát alapvető célja, hogy a gyermekeket akár fizetős játékra ösztönözzék, sőt, a valódi teljesítményt nem feltételező szintlépés fizetéssel is elérhető 7 játék esetében. 50%-os arányban pozitív megerősítéssel társultak a játékok, és egyúttal fizetős játékra ösztönözték a gyermekeket.
Mit javasol a GVH a szülőknek?
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy szülőként a mobiltelefonra ingyenesen letölthető játékokra kiemelt figyelmet érdemes fordítani. Amennyiben egyáltalán opció a fizetéses alkalmazás, akkor a digitális pénzhasználat tudatosságára mindenképpen fel kell hívni a gyermek figyelmét. A mobilhasználati szokások szülői kontrolálása a napi képernyőidő meghatározásával, vagy például az életkori sajátosságoknak megfelelő játékválasztással egyaránt megvalósulhat. A sweep során észlelt trükkökre, ún. sötét mintázatokra is ajánlott a gyermekek figyelmét felhívni. Elzárni nem lehet őket a digitális tértől, ám a megfelelő oktatással és a tudatos kontroll segítségével elkerülhetők a kellemetlen meglepetések.
A GVH a jövőben is figyelemmel követi majd az ingyenesen letölthető játékok rejtette kockázatokat. A vállalkozásoknak pedig azt javasolja, hogy a reklámokból visszatérés pontos idejét minden esetben jelezni kell. Amennyiben fizetős funkció érhető el, akkor a pénznemet és az összeget is egyértelműen fel kell tüntetni. A gyermekek által is érthetően megfogalmazott útmutatóval, valamint az online játék közérthető tudnivalóival nemcsak a gyermekek védelme a cél, hanem a cégek jogkövető magatartás irányába terelése is.