Az e-kereskedelem mind többeket szippantott be az elmúlt évtizedekben. A vásárlói szokások már a pandémia előtt is ebbe az irányba mozdultak, de a bezártság és a személyes kapcsolatok háttérbe szorítása további növekedést hozott a szektorban. A gazdasági környezettől azt várhattuk, hogy csökkenő érdeklődés lesz jellemző a területen, ám ez korántsem így történt. Aki egyszer belekóstolt az online rendelés előnyeibe, és meg is találta az elvárásainak megfelelő webshopokat, az nagy valószínűség szerint nem szívesen mond le erről.
Valójában mennyire zöld az online kereskedelem? Lehetséges-e ilyen módon csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat, vagy egészen egyszerűen ismét az emberi kényelmességről van szó csupán?
Energiatakarékos árumozgás
A zöld e-kereskedelem létező jelenség. Az online kereskedelmi folyamatban kifejezetten azokat a szempontokat fogja meg, amelyek a fenntartható fejlődést szolgálják. A vásárlás helyszínére történő utazás megspórolásával időt, üzemanyagot takaríthatunk meg. Ezzel a fogyasztói döntéssel hatással lehetünk arra a felesleges kiszállításra is, ami az áruk üzletbe történő eljuttatásával jár. Egyre népszerűbb az online számla, így tényleges nyomtatási költséggel sem kell számolni a vonatkozó bizonylatot illetően. Tudtad, hogy a világon évente közel 400 millió tonna papírt használunk fel? Az elektronikus megoldások jelentősen csökkenthetnék ezt a mennyiséget.
Klímatudatos a jelenleg felnövő fiatal generáció
A fiatalok egyre nyitottabbak a környezettudatos megoldások irányába. Igazán ők azok, akik már egy olyan világban élnek, ahol nincs elég ivóvíz, forrósággal telnek a nyári hónapok, fennáll az aszály és a megfizethetetlen alapanyagok kockázata. A ténylegesen jövőjükért aggódó korosztály mind inkább keresi azokat a lehetőségeket, amelyek a fenntartható fejlődést szolgálják. Az ökológiai lábnyom csökkentését célzó megoldásokkal sikerülhet megszólítani ezt a fogyasztói réteget.
Nem mindegy a kiszállítási mód!
De még mennyire, hogy lényeges kérdés ez környezetvédelmi szempontból! A sok webáruház által kínált sürgősségi, még a megrendelés napján történő kiszállítás rendkívül környezetterhelő. Más a helyzet azonban akkor, ha például kerékpáros futárszolgáltatással zajlik a dolog. Míg azonban a fővárosban ez gond nélkül elérhető, addig még a nagyobb városokban sem áll itthon rendelkezésre ez a lehetőség. Ilyenkor célszerű elgondolkodni a csomagpontos megoldásokon.
A csomagautomaták népszerűsége egyértelműen fellendülőben van. Rugalmasságuk és a környezetbarát szállítási mód, valamint a kedvező árak mellettük szólnak. Az újrahasznosított, biológiailag lebomló csomagolóanyagok használata szintén nagy érdeklődésre tart számot. Az indokolatlanul méretes dobozok, a biztonságos szállítás által nem indokolt, túlzásba vitt térkitöltő anyagok használata szintén nem túlságosan vonzó szempontok a környezetvédelmet támogató megrendelők körében.