2024 július 14. vasárnap
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelem50 milliós bírság az eMagnak: háttérben a hiányos teljesítés

50 milliós bírság az eMagnak: háttérben a hiányos teljesítés

2021-ben már hallhattunk az eMag webáruház jogsértő akcióiról. Mint kiderült, az üzemeltető megszegte egyes kötelezettségeit a GVH, illetve a felhasználói felé. A jóvátételi program egy része viszont lezárult, és 2021 végéig több mint 1 milliárd forintos közvetlen haszonnal járt a fogyasztók számára. De mi a helyzet a kötelezettségszegés által érintett területekkel? 

Tisztességtelen akciótartási gyakorlat

A GVH 2021-ben 200 millió forintos pénzbírságot és 4 milliárd forintos jóvátételi vállalást írt elő az eMag üzemeltetőinek. A fogyasztókkal szemben gyakorolt tartósan tisztességtelen akciótartási gyakorlat következtében kötelező vállaláscsomag egy része csak 2024 őszén jár majd le, ebben mintegy 3 milliárd forintos, hazai vállalkozásokat támogató program kerül fókuszba. Mivel azonban a fogyasztók kompenzálására előírt határidő letelt, ezért a Gazdasági Versenyhivatal gyakorlatához hűen, ezúttal is megvizsgálta az előírtak gyakorlatban való teljesítését. 

Több mint 1 milliárd forintos kompenzáció a fogyasztóknak

A vizsgálat során bebizonyosodott, hogy a GVH által minimálisan előírt értékhatárt meghaladóan történt a fogyasztók jóvátételére szolgáló kuponok beváltása. Ez az összeg több mint 1 milliárd forintos kompenzációt jelentette a fogyasztóknak. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a nemzeti versenyhivatal a végrehajtás során hiányosságokra lelt. 

Korlátozott kupon-felhasználhatóság

A fogyasztók részére nyújtott kuponok felhasználhatóságának köre ugyanis korlátozott volt, például az Extreme Digital teljes termékkínálata kivételt képezett a lehetőség alól. A kevésbé keresett termékekre viszont végig beválthatók voltak a kuponok. Ezzel az eMag megszegte vállalásait. Nem ez volt azonban az egyetlen probléma. 

Indokolatlanul magas beszállítói árak, megtévesztő akciók

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a vállalkozáscsoport az árfeltüntetési gyakorlatát sem igazította az előírásoknak megfelelő irányba. A tudatos fogyasztói döntéshozatal érdekében ugyan a valótlan eredeti árak alkalmazásával felhagyott a cég, de új ár-összehasonlítási alapot vezetett be. Ez a beszállító által ajánlott árat veszi alapul (ez az RRP). A GVH vizsgálatai során arra jutott, hogy ezek az árak indokolatlanul magasak voltak, és a piaci gyakorlatot messze meghaladták. A tapasztalatok tehát azt mutatják, hogy az eMag üzemeltetői tudatosan szembe mennek mindazokkal az elvárásokkal, amelyeket a versenyhivatal támasztott az árak feltüntetésével kapcsolatban. A fogyasztókban tehát továbbra is azt az érzést kívánta kelteni, hogy jelentős kedvezménnyel vásárolhatják meg a webáruház termékeit. 

50 milliós bírság az eredmény

A gyakorlatban érvényesülő marketing tevékenység kötelezettségszegő. Annak mértékét és súlyát egyaránt vizsgálta a GVH akkor, amikor 50 millió forintos bírságot szabott ki az eMag üzemeltetőire, a Dante International S.A.-ra és az Extreme Digital – eMag Kft.-re. 

Ez a példa is jól mutatja, hogy a bírságcsökkentés érdekében vállalt kötelezettségeket határidőben, pontosan, és a vállalt tartalommal célszerű teljesíteni, méghozzá a további bírság elkerülésének érdekében is. 

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb