2024 április 26. péntek
spot_imgspot_img
FőoldalÉrdekvédelem2022: a megtorpanás éve a magyar e-kereskedelemben? – Az Ecommerce Hungary Kisvállalati...

2022: a megtorpanás éve a magyar e-kereskedelemben? – Az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának évértékelője

2022 turbulens év volt a magyar e-kereskedelemben. Ebben az évben három piacra lépő webshopra közel kettő bezáró webshop jutott… és talán először idén tört meg az eddig folyamatosan felfelé tartó növekedési görbe. Egyes elemzők szerint elképzelhető az is, hogy az eladott termékek mennyiségét tekintve az elmúlt 20 évben először stagnálással kell számolni a magyar e-kereskedelemben (B2C kosaras webáruházak piaca). Hiába hatott kedvezően a Kínából történő közvetlen rendelések számának visszaesése az ismert vámjogszabályi változások miatt, a beszerzési és a keresleti piacon egyszerre jelentkező inflációs nyomás azonban képes volt ennek a pozitív hatásnak a kiütésére.

Az Ecommerce Hungary háza táján is izgalmas volt az év: a tagozatokba rendeződött érdekvédelmi szervezet az első teljes évét zárta idén és eddig nem látott sikerekről számolhatunk be. Jelentősen megélénkült érdekvédelmi tevékenység mellett új és hagyományos rendezvényeink nagy tömegeket mozgattak meg, megélénkült PR-aktivitásunk és majdnem megduplázódott a taglétszámunk. A Kisvállalati Tagozatnál mindent megtettünk a szervezet sikeréért: saját rendezvényt indítottunk útjára Magyar E-kereskedelem Napja néven, rendszeresen tartunk fogadóórákat (Érdekvédelmi Fórumokat) a Facebook-csoportunkban: E-kereskedők Klubja és folyamatos párbeszédre törekszünk a webshopok érdekeinek védelmében a hatóságokkal és a szolgáltatókkal is.

Évértékelőnkben három érdekes trendet emeltünk ki a magyar e-kereskedelem 2022-es meneteléséből, majd összefoglaltuk a Kisvállalati Tagozat háza táján történt idei főbb eseményeket. Végül, de nem utolsó sorban felvázoltuk a 2023-asra évre vonatkozó terveinket.

1. 2022-ben már nem elég kifutni a pályára a győzelemhez

Györke Zoltán, az Ecommerce Hungary Nagyvállalati tagozatának vezetője szerint alapvető változások mennek végbe az e-kereskedelemben 2022-től. Eddig azok a kereskedők, akik nagyjából kielégítő szolgáltatást nyújtottak, üzletileg rendben voltak, minden további nélkül képesek voltak boldogulni. Az e-kereskedelmi piac azonban 2022-re érett állapotba lépett Magyarországon. Foci vb-s hasonlattal élve a győzelemhez már nem elég csak kimenni a pályára. A sikerhez jól átgondolt stratégiára, üzleti tervezésre is szükség van. Az év végi számok (november, december) nélkül még nehéz pontos becslést mondani a kiskereskedelmi forgalom, illetve az online kiskereskedelmi forgalom várható alakulását illetően. Az biztos, hogy az első félévben márciustól jelentős lassulás volt megfigyelhető. Egy évtizede most először fordult elő, hogy az online szegmens részesedése egy kicsit csökkent a teljes kiskereskedelmi forgalomban. A rövid távú adatokból azonban nehéz következtetéseket levonni, sok az egyedi tényező, a tavaszi bázisban még benne vannak azok a 2021 eleji hónapok, amikor boltzár-intézkedések voltak érvényben, ami alatt és után sokan áttértek az online vásárlásra. Kíváncsian várjuk mi is a végleges 2023-as számokat, az ekerhirado.hu oldalunkon elsők között fogunk beszámolni erről is.

2. Hármat előre, kettőt hátra

A Magyarországon üzemelő webshopok számát tekintve mindig sokféle végeredmény látott napvilágot. Egy biztos: idén is nőtt a magyar webshopok száma. A builtwith.com korrigált adatai alapján 2022-re becsléseink szerint már kb. 25-30.000 webáruház üzemel Magyarországon. Érdekes trenddé vált idénre az, hogy bár abszolút értékben növekedik a webshopok száma, azonban ez úgy valósul meg, hogy kb. három piacra lépő új webáruházra jut két, a webshopját vagy bezáró vagy eladó webáruház tulajdonos.

3. Új szolgáltatók jelennek meg a piacon, szinte minden szegmensben

A növekvő számú webshopot kiszolgálását megkönnyíti, hogy szinte minden szegmensben a bevált régi szolgáltatók mellett új versenyzők jelentek meg. A fulfillment szolgáltatások piacán a sikeres Webshippy, iLogistic és Complexpress mellett megkezdte tevékenységét a Boxy, míg a bérelhető webáruházak piacán idén jelent meg az egyik cseh webáruház platform, a Shoptet amely a már a bevált UNAS és Shoprenter mellett havi bérleti díj ellenében kínál szoftveres megoldást.

4. Tagozatunk első teljes éve

A 2021-es reformok jelentősen más mederbe helyezték az Ecommerce Hungary működését. Létrejöttek a tagozatok, melyek önálló jogi személyek és saját programjukat valósítják meg, összhangban az egyesület alapcéljaival. A Kisvállalati Tagozat 800 millió forint nettó éves árbevétel alatti webshopokat képviseli.

2022 volt a tagozatunk első teljes éve. Az első teljes évünkben sok mindent tettünk, ezek közül két fő vonalat érdemes kiemelni:

a, kiemelten hangsúlyos szerepet kap az érdekvédelem a tagozatunk működésében. Tagozatunk nemcsak a kormányzattal szemben, de egyes szolgáltatókkal szemben is képviseli már a kisebb webshop üzemeltetők érdekeit, hiszen a méretükből fakadóan tagjaink nehezebben képesek önállóan győzelemre vinni egyes ügyeiket. Bármilyen ötletet szívesen veszünk, a következő online Érdekvédelmi Fórum január 18-án lesz, iratkozz fel a hírlevelünkre és értesítünk a részletekről.

b, idén először megszerveztük a Magyar E-kereskedelem Napját a Lurdy Házban, ami a kisebb webshop üzemeltetők valóságos Mekkája volt. Nagyon sokan hallgattak egyesületünk hívó szavára, a 900 résztvevőből közel hétszázan webshopokat képviseltek. A rendezvény kiemelkedik a kisebb webshopoknak szóló hazai e-kereskedelmi rendezvények közül: nincsen olyan más rendezvény, amely nyereségét a kisebb e-kereskedők érdekeinek védelmére fordítaná.

Fontos: 2023. május 11-én ismét megrendezzük a Magyar E-kereskedelem Napját, webshop üzemeltetői jegyet már tudsz venni 5900 Ft+ÁFA-ért ITT»»»

EKERNAP

5. Terveink az új évre

2023-ban folytatni fogjuk az idén megkezdett tevékenységeinket. Az új év pedig új tevékenységi irányokat is hoz :

  • tervezzük, hogy állásfoglalásokat fogunk kiadni olyan kérdésekben, ahol ezt a webshop üzemeltetők közössége igényli (az első a fogyasztók által át nem vett árukkal lesz kapcsolatos)
  • útjára indítjuk a kisebb webshop üzemeltetőknek szóló e-kereskedelmi online portálunkat, az Eker Híradót (ekerhirado.hu)
  • az Ecommerce Hungary-val és az Ecommerce Europe szervezettel egyeztetve megvizsgáljuk annak lehetőségét, hogy hogyan lehet az EU-s szabályozást az e-kereskedők javára visszabillenteni. Itt egyik fő célunk a kisebb webshopok számára is érthető és könnyen alkalmazható szabályozás megteremtése. Szintén célkitűzés lehet az, hogy eltöröljük az online és offline csatornák közötti különbségtételt (például az elállási jog egyik csatornában se illesse meg a fogyasztókat vagy mindkettő csatornában egyszerre legyen meg ez a fogyasztói jog).

Egy biztos: az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozata 2023-ban is a kisebb webshopok fő közösség szervező ereje lesz és mindent megteszünk ennek a szektornak az érdekvédelméért.

Támogasd tevékenységünket, vedd meg most a kedvezményes jegyedet a 2023. május 11-i Magyar E-kereskedelem Napja rendezvényünkre 5900 Ft+ÁFA áron!

EKERNAP

CIKKAJÁNLÓ
- Hirdetés -spot_imgspot_img

TÖLTSD LE MOST!

spot_img

Legolvasottabb